1 op 8 werknemers krijgt van de werkgever een verjaardagscadeau

Slechts een handjevol werknemers krijgt op hun verjaardag een cadeau van hun baas, leert een rondvraag van Kadonation, een Gentse start-up die bedrijven helpt bij het implementeren van een attentiebeleid, bij 1.000 Belgen.


Key takeaways

  • Iets meer dan 1 op de 10 werknemers krijgt van de werkgever een verjaardagscadeau. Nochtans wil meer dan 1 op 3 van de medewerkers voor deze privégelegenheid een geschenk op de werkvloer krijgen. 
  • Vooral jonge werknemers (40%) verwachten dat hun baas hen een geschenk geeft voor hun verjaardag.
  • De rondvraag van Kadonation toont wel aan dat bedrijven het belang dat medewerkers hechten aan hun verjaardag beginnen in te zien. In de eerste maanden van dit jaar steeg het aantal verjaardagsattenties met een kwart (+24%) ten opzichte van vorig jaar.

In het nieuws: 13 procent van de Belgische medewerkers ontvangt een cadeau van hun werkgever voor hun verjaardag. Nochtans wil meer dan 1 op 3 van de medewerkers voor deze privégelegenheid een geschenk op de werkvloer krijgen. 

  • Vooral jonge medewerkers (18 tot 34 jaar) verwachten dat hun verjaardag opgemerkt wordt binnen het bedrijf: in die groep rekent 40 procent op een verjaardagsattentie.
  • Bij 43 procent van de Belgische medewerkers staat verjaardag zelfs op de tweede plaats als ideaal moment voor het ontvangen van een personeelsgeschenk, enkel de eindejaarsperiode scoort hoger.
  • “Verjaardagen zijn uniek: iedereen heeft er één, niemand valt uit de boot. Het is het meest inclusieve feest dat er bestaat, en mede daarom een uitgelezen kans om medewerkers persoonlijk te erkennen en aan je organisatie te binden. Bedrijven investeren wél in dure onboarding of teambuildings, maar missen al te vaak de open kans om een eenvoudige, persoonlijke verjaardagsattentie te geven”, zegt Jelle Van Roosbroeck, medeoprichter van Kadonation.

Duiding: Waarom geven zo weinig bedrijven hun medewerkers een geschenk op hun verjaardag?

  • “Bij veel bedrijven heerst twijfel om verjaardagen structureel aan te pakken. Wie houdt dat allemaal bij? Wat is een geschikt cadeau voor alle collega’s? En vooral – hoe voorkom je dat iemand over het hoofd wordt gezien? Uit onzekerheid kiezen veel organisaties er dan maar voor om dan maar helemaal niets te doen”, verduidelijkt Van Roosbroeck. “Zonde, want daardoor voelen medewerkers zich onzichtbaar op een dag die juist om hen zou moeten draaien. Er bestaan genoeg simpele tools die zorgen dat je niemand vergeet en een cadeaubon bijvoorbeeld vindt iedereen leuk.”

Toename bedrijven die verjaardagscadeaus geven

Maar: De rondvraag van Kadonation toont wel aan dat bedrijven het belang dat medewerkers hechten aan hun verjaardag beginnen in te zien.

  • In de eerste maanden van dit jaar steeg het aantal verjaardagsattenties met een kwart (+24%) ten opzichte van vorig jaar.
  • “In tijden waarin het niet evident is om op financieel vlak stappen vooruit te zetten, willen bedrijven op een slimme manier met attenties omgaan om medewerkers aan zich te binden”, verklaart Van Roosbroeck.
  • Al lopen Belgische bedrijven nog achter op de noorderburen: in Nederland krijgt 23 procent van de medewerkers een attentie voor zijn of haar verjaardag.

Ook dit: Volgens de Gentse start-up blijft de cadeaubon het populairste geschenk, gevolgd door chocolade, snoep en brievenbuspakketten met lekkernijen of bloemen. Gemiddeld spenderen bedrijven zo’n 19,30 euro per verjaardagscadeau.

  • “Het gaat niet om hoeveel geld je uitgeeft, maar om de persoonlijke aandacht en timing,” benadrukt Van Roosbroeck. “Ook een eenvoudige attentie, gecombineerd met een oprechte boodschap, maakt een wereld van verschil. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om mensen persoonlijk te erkennen.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.