Key takeaways
- Autofabrikanten vragen om wijzigingen in de EU-regelgeving om de productie van kleinere, meer betaalbare auto’s te ondersteunen.
- De huidige EU-regels bevoordelen grotere, duurdere voertuigen, waardoor het moeilijk is om kleinere auto’s winstgevend te produceren.
- Een verschuiving in de focus van de regelgeving is nodig om te voorkomen dat autofabrikanten voor moeilijke beslissingen komen te staan wat betreft hun Europese productiebasis.
De CEO’s van Renault en Stellantis roepen op tot veranderingen in de EU-regelgeving om de productie van kleinere, meer betaalbare auto’s in Europa te ondersteunen. Ze beweren dat de huidige regels, die in de eerste plaats ontworpen zijn voor grotere en duurdere voertuigen, het moeilijk maken om kleinere auto’s winstgevend te produceren.
Luca de Meo, CEO van Renault, benadrukt de noodzaak van een gedifferentieerde regelgeving speciaal voor kleinere auto’s. Hij wijst erop dat de Europese regelgeving voor auto’s heeft geleid tot steeds complexere, zwaardere en duurdere voertuigen, waardoor ze voor veel consumenten onbereikbaar zijn geworden. De Meo contrasteert deze trend met de Japanse omarming van “Kei-auto’s”, die dankzij hun compacte formaat belasting- en parkeervoordelen genieten.
Lage autoverkoop in de EU
John Elkann, voorzitter van Stellantis, wijst op de erbarmelijke staat van de autoverkoop in de EU en benadrukt het strategische belang van op maat gemaakte regelgeving voor kleinere voertuigen. Hij waarschuwt dat zonder een verschuiving in de focus op regelgeving, Stellantis de komende drie jaar voor moeilijke beslissingen kan komen te staan wat betreft haar Europese productiebasis.
Deze zorgen komen tegen een achtergrond van dalende autoverkopen in belangrijke markten zoals het VK, waar het consumentenvertrouwen en belastingverhogingen de vraag hebben beïnvloed. Vooral bij Tesla daalde de verkoop sterk, mogelijk onder invloed van de politieke standpunten van Elon Musk en de anticipatie van klanten op de komende Model Y-leveringen.
Bijkomende druk Amerikaanse tarieven
Ondertussen blijft het aanhoudende handelsgeschil tussen de VS en de EU over autotarieven uitdagingen vormen voor autofabrikanten. Ford heeft zijn winstverwachtingen ingetrokken vanwege de verwachte kostenstijging als gevolg van de 25 procent tarieven van Donald Trump op auto-import. EU-commissaris voor Handel Maroš Šefčovič dringt er bij de VS op aan om tot een overeenkomst te komen en dreigt met vergeldingsheffingen en juridische stappen als de onderhandelingen mislukken. Hij uitte ook zijn bezorgdheid over mogelijke handelsverlegging vanuit China en andere landen, waardoor markttoezicht op de invoer in de EU nodig is.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!