Facebook zet TikTok-concurrent Lasso in de koelkast

Lasso, de app van Facebook die een concurrent moest worden voor TikTok, wordt stopgezet.

U kent Lasso misschien niet, maar de app die Facebook in 2018 uitbracht, verdwijnt van het toneel voor dat überhaupt kan. De app, die een concurrent voor TikTok moest vormen, wordt op 10 juli stopgezet. Lasso was actief in een klein aantal landen.

Wie Lasso gebruikte, kan wel nog de eigengemaakte filmpjes opslaan. Na 10 juli is het einde verhaal, laat Facebook weten.

VS en Zuid-Amerika

Lasso was vooral populair in de Verenigde Staten en Zuid-Amerika, al is populair een overstatement. Het idee achter die landenselectie was om de app eerst een cruciaal marktaandeel te laten halen op plaatsen waar TikTok nog niet populair was. Die missie is mislukt.

Facebook valt daarom terug op het bekende recept: elementen van populaire apps toevoegen aan de reeks bestaande merken. Zo krijgt Instagram de functie Reels. Daarmee kan u TikTok-achtige dansfilmpjes maken met muziek waarvan de licentie ook echt in orde is. Die verschijnen dan in Stories.

De Reels-videos krijgen hun eigen aparte hoekje om op afgespeeld worden, een eigen TikTok zeg maar. Die functie is intussen al uitgerold in Duitsland en Frankrijk, maar nog niet in België.

TikTok

TikTok, een app van het Chinese techbedrijf ByteDance, werd uitgebracht in september 2017. Een jaar nadien was het de meeste gedownloade app in de Verenigde Staten. Samen met zijn Chinese broertje Douyin, het equivalent voor de Chinese markt, was TikTok in 2019 goed voor meer dan 1 miljard downloads.

Bytdance zou volgens de geruchten in 2020 naar de beurs trekken. Het bedrijf werd gewaardeerd op 75 miljard dollar. Of een beursgang in 2020 nog in de kaarten staat, blijft op dit moment koffiedik kijken. Van de coronacrisis had ByteDance alvast weinig last. Integendeel, oor de aanhoudende lockdowns lijkt TikTok populairder dan ooit. Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal alvast 130 procent meer winst dan een jaar eerder.

Lees ook:

Meer