Facebook verbiedt nieuwe politieke advertenties week voor presidentsverkiezingen

Facebook gaat alle politieke advertenties die in de week voor 3 november worden ingediend, weigeren op zijn platform. Dat kondigt het sociale netwerk donderdag aan.

Ook alle posts waarin politici of partijen al victorie kraaien voor de officiële resultaten binnen zijn, zullen niet toegelaten worden.

‘Deze verkiezing is geen business as usual. We dragen allemaal de verantwoordelijkheid om onze democratie te beschermen’, zegt CEO Mark Zuckerberg in een Facebook-post. ‘Dat betekent dat we mensen moeten helpen om zich te registreren en te stemmen, onduidelijkheid over deze verkiezingen uit de wereld moeten helpen en de kans op geweld zo klein mogelijk moeten maken.’

Daarom wordt ook bepaalde misinformatie, bijvoorbeeld dat je Covid-19 zult oplopen als je gaat stemmen, verwijderd. Maar andere posts ‘die Covid-19 gebruiken om stemmen te ontmoedigen’ blijven dan wel weer staan, maar met een label en een link naar informatie over de pandemie. Berichten die de resultaten proberen tegen te spreken door bijvoorbeeld het telproces te bekritiseren, krijgen ook een label met informatie over stemmen.

Weinig daadkracht

Ondanks zijn strenge woorden, kan Zuckerberg dus niet meteen beschuldigd worden van veel daadkracht. Alle advertenties die voor 27 oktober worden ingediend blijven op het platform staan, ook tijdens de laatste week. Dat lijkt weinig efficiënt. Bij wijze van spreken kunnen kandidaten al hun advertenties indienen op 26 oktober, waardoor die tot aan de verkiezingen op Facebook zullen verschijnen. Ook het feit dat bepaalde misinformatie wel blijft staan en andere niet, is erg verwarrend.

Facebook is de laatste in een lange rij techbedrijven die politieke advertenties van hun platform weren. Twitter en Spotify tonen al sinds vorig jaar geen reclame van politici meer en Google legde politieke adverteerders strenge regels op.

Facebook hield zich lang afzijdig in de discussie. Zuckerberg schermde lang met de vrijheid van meningsuiting en zegt dat ‘Facebook de leugens van politici wil laten zien aan de gebruikers’. In juni gaf hij wel voorzichtig toe. Sindsdien kunnen Facebook-gebruikers politieke reclame wegfilteren. Nu zet Zuckerberg dus nog een stap verder.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.