Ook Google legt politieke adverteerders regels op

Politieke adverteerders kunnen vanaf januari alleen ontvangers selecteren op basis van geslacht, leeftijd en omgeving waar ze wonen.

Specifieke locatie en politieke voorkeur zijn geen opties meer. Inhoudelijke ’targeting’, wanneer je een artikel aan het lezen bent over een bepaald onderwerp, kan wel nog.

De Amerikaanse techreus kondigde dat donderdagnacht aan in een blogpost. ‘Gezien de recente zorgen en discussies over politieke reclame en het belang van een gedeeld vertrouwen in het democratisch proces, willen we kiezers meer vertrouwen geven in de advertenties die ze op onze platformen zien’, klinkt het.

De maatregelen starten vanaf volgende week in het Verenigd Koninkrijk – in aanloop naar de verkiezingen op 12 december -, in de rest van Europa tegen het einde van het jaar en wereldwijd op 6 januari.

Fake news

Verder gaat Google meer zijn best doen om valse reclameboodschappen te filteren. ‘Of je nu kandidaat-president bent of stoelen verkoopt, voor iedereen gelden dezelfde regels. Valse claims zijn niet toegelaten. Daarom zullen we ons reclamebeleid nog meer verduidelijken en voorbeelden geven van hoe we valse berichten eruit filteren.’

Al voegt het bedrijf er wel meteen aan toe dat het moeilijk is om elke politieke claim en tegenclaim te factchecken, dus het aantal advertenties waar het effectief op reageert, zal klein zijn.

Sociale media

De discussie over politieke advertenties op grote platformen is al een tijd bezig. Een maand geleden kondigde het sociale netwerk Facebook aan dat het maatregelen neemt tegen desinformatie en strengere regels oplegt aan politieke adverteerders.

CEO Mark Zuckerberg wil politieke advertenties niet volledig schrappen ‘omdat dat de opkomst van nieuwe kandidaten kan onderdrukken en vaker presidenten laat herverkiezen’.

Concurrent Twitter liet daarop weten dat het politieke advertenties toch schrapt. Het beleid gaat in vanaf morgen, 22 november.

Activisme

Woensdag bleek nog dat de Britse Conservatieven de Twitteracount van hun partij hadden hernoemd naar ‘factcheckUK’ tijdens het debat tussen Boris Johnson en Jeremy Corbyn.

Twitter reageerde met een waarschuwing. ‘Verdere pogingen om mensen te misleiden door geverifieerde profielinformatie te bewerken, zullen leiden tot corrigerende maatregelen’, klonk het.

Vrijdag kondigde Twitter aan dat het activistische reclame, over klimaatverandering of abortus, limiteert. Het gaat daarin nog verder dan Google. Op Twitter kan niet meer geselecteerd worden op basis van leeftijd, geslacht, ras of specifieke locatie. Alleen de staat of provincie is geweten. Het weert ook bepaalde sleutelwoorden. De lijst wordt constant aangevuld.

Meer