Facebook steekt tandje bij in strijd tegen desinformatie bij verkiezingen

Facebook lanceert een reeks maatregelen en functies om de desinformatie op zijn platform te vermijden. De internetgigant doet dat met het oog op de Amerikaanse presidentsverkiezingen van volgend jaar.

Maandag kondigde Facebook aan dat het 4 netwerken met ‘niet-authentiek gedrag’, gelinkt aan Rusland en Iran, verwijderd heeft. Eén van die netwerken had linken met het Russische Internet Research Agency, dat is de groep die de Amerikaanse verkiezingen van 2016 zou beïnvloed hebben.

Ook 135 Facebook-accounts, gelinkt aan Iran, en 50 Instagram-accounts werden offline gehaald. De profielen hadden gemeen dat ze content publiceerden die gericht was op Amerikaanse gebruikers. ‘Ze positioneerden zich aan beide zijden van het politieke spectrum of als inwoner van een swing state’, klinkt het bij Facebook. ‘Swing states’ zijn staten in de VS die niet uitgesproken Democratisch of Republikeins kleuren, en dus cruciale strijdterreinen vormen bij de presidentsverkiezingen.

‘Beter voorbereid’

‘Het komt erop neer dat verkiezingen sinds 2016 aanzienlijk veranderd zijn en Facebook dus ook’, zei Mark Zuckerberg in een interview met het Amerikaanse NBC. ‘We worden geconfronteerd met steeds geavanceerdere aanvallen van landen zoals Rusland, Iran en China. Maar ik ben ervan overtuigd dat we beter voorbereid zijn.’

Die betere voorbereiding gaat als volgt. Facebook heeft een reeks functionaliteiten klaar voor de presidentsverkiezingen van november 2020. De socialenetwerksite wil prominenter labels toevoegen aan berichten met valse informatie. Onafhankelijke factcheckers zullen daarbij aangeven waarom ze die content als onjuist gemarkeerd hebben.

Een preview van de functionaliteiten – Facebook

Tracker voor uitgaven

Facebook heeft daarnaast plannen om een speciale tracker toe te voegen. Die zal bijhouden hoeveel geld Amerikaanse presidentskandidaten uitgeven aan politieke advertenties. Het belooft ook om de ‘advertentiebibliotheek’ gebruiksvriendelijker te maken.

Vorig jaar lanceerde Facebook die bibliotheek als middel om bij te houden welke politieke advertenties er lopen. Daar kwam veel kritiek op, omdat de bibliotheek weinig updates krijgt en er geen nuttige informatie in staat.

Facebook Protect

Verder zijn er nog enkele maatregelen. Media onder staatscontrole krijgen een label. Advertenties die kiezers oproepen om niet te stemmen, haalt Facebook offline. Pagina’s die advertenties rond politieke onderwerpen lanceren, moeten een geconfirmeerde eigenaar hebben.

Ten slotte lanceert Facebook nog Protect. Dat is een tool die de beveiliging van de accounts van politieke kandidaten en hun campagneteam moet verhogen. Bij accounts onder Facebook Protect is de controle op hacking hoger dan bij gewone accounts.

Meer