Facebook en Ray-Ban onthullen hun slimme bril: dit is wat we weten

Facebook en Ray-Ban hebben donderdag hun langverwachte slimme bril onthuld. Het kost minstens 329 euro. Maar het is nog niet verkrijgbaar in België.

Deze slimme bril ontworpen door Facebook en Ray-Ban, genaamd Ray-Ban Stories, heeft een aantal functies die meestal te vinden zijn in smartphones. Namelijk:

  • Maak foto’s en korte video’s, dankzij de twee 5MP camera’s aan de voorzijde van de bril. Zeg gewoon de woorden “Hey Facebook, neem een foto!” en de Ray-Ban Stories doet de rest, aldus Facebook. Een indicatielampje geeft aan wanneer de camera aan staat, zodat andere mensen weten wanneer de drager een foto of video maakt.
  • Deel ze op de sociale netwerken van de groep (Facebook, Instagram, Whatsapp), via de applicatie Facebook View.
  • Telefoontjes aannemen
  • Muziek of een podcast beluisteren

Facebook zei dat het de inhoud van foto’s of video’s die met de bril zijn gemaakt en in de Facebook View-app zijn opgeslagen, niet zou gebruiken om advertenties te personaliseren, en verzekerde dat het product een “advertentievrije ervaring” zal zijn.

Er zij op gewezen dat deze slimme bril niet is uitgerust met augmented reality-technologie, waarmee digitale inhoud in de fysieke wereld kan worden geprojecteerd. “Dit zou echter in een latere versie moeten worden geïntegreerd”, zei Monisha Perkash, directeur van producten bij Facebook, geciteerd door Bloomberg.

Deze Ray-Ban Stories zijn ook verkrijgbaar met verschillende soorten glazen: gepolariseerd, meekleurend en corrigerend. Tegen prijzen die iets hoger liggen dan de basisversie, die 329 euro kost.

“Momenteel kan de bril enkel worden gekocht bij retailers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Italië, Ierland en Australië”, aldus Facebook.

Lees ook:

Meer