Het lachen is Elon Musk vergaan: concurrentie op Chinese markt van elektrische wagens is moordend

De markt van elektrische voertuigen is aan het boomen in China. Het is dan ook geen toeval dat almaar meer Chinese producenten van elektrische wagens, ook wel EV-producenten genoemd, het levenslicht zien. En dat is een probleem voor Tesla, want het Amerikaanse bedrijf dreigt een aanzienlijk marktaandeel te verliezen. Musk voelt onder meer de hete adem van BYD in zijn nek.

Tesla-baas Elon Musk zal zich ongetwijfeld even verslikt hebben toen hij het nieuws las dat zijn bedrijf niet langer de grootste producent van elektrische wagens is. Als we naar de verkoopcijfers van de voorbije zes maanden kijken, moet Tesla de Chinese producent BYD, waarin de topbelegger Warren Buffett overigens een belang heeft, laten voorgaan. Dat bedrijf heeft gedurende die periode 641.000 wagens aan de man gebracht, tegenover 564.000 verkochte Tesla-wagens.

Vorig jaar was Tesla met 936.027 wagens nog de grootste producent van elektrische wagens. De grootste concurrenten waren toen het Chinese SAIC met 609.730 verkochte voertuigen en Volkswagen met 451.131 geleverde elektrische wagens. BYD stond toen op de vierde plaats. De Chinese wagenproducent had toen 323.143 voertuigen aan de man gebracht.

Het lachen is Musk vergaan

Een decennium geleden liet Musk nog uitschijnen dat hij niet onder de indruk was van de Chinese concurrenten, zoals BYD. “Ik denk niet dat ze een geweldig product hebben”, zei hij in 2011 over zijn Aziatische concurrent in een interview met Bloomberg TV. Maar het lachen zal hem intussen wel vergaan zijn. Tesla ziet het aantal concurrenten op het Chinese vasteland namelijk fors toenemen.

Nio is nog zo’n bekende producent van elektrische wagens uit China. Dat bedrijf heeft in de eerste helft van dit jaar het aantal verkochte eenheden (in China) zien toenemen met 14 procent tot 25.059, mede dankzij de lancering van de elektrische ES7 SUV.

Het komt als geen verrassing dat de Chinese EV-producenten als paddestoelen uit de grond schieten. De Chinese markt is immers aan het boomen. In 2021 werden er in China 3,3 miljoen elektrische wagens aan de man gebracht, inclusief plug-in hybrides. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten kwam het verkoopcijfer in datzelfde jaar uit op 608.000.

Waarom is de Chinese markt aan het boomen?

Een agressief overheidsbeleid heeft de verkoop van elektrische voertuigen in China een boost gegeven. Daarenboven spitsen heel wat Chinese producenten zich toe op de productie van goedkopere wagens. Zo kan je in het Verre Oosten bijvoorbeeld de Han-sedan van BYD kopen voor 32.800 dollar. Uit cijfers van de autoverkoper Kelley Blue Book blijkt dat je in de Verenigde Staten gemiddeld 64.000 dollar moet neertellen voor een elektrische wagen.

De concurrentie op de Chinese markt is dan ook moordend. “We zijn al getuige van intense binnenlandse concurrentie op de massamarkt. Denk bijvoorbeeld aan Leap Motor, Hozon Neta, WM Motor, BYD en tal van submerken van gevestigde OEM’s (Original Equipment Manufacturer red.), zoals Aion, een submerk van Guangzhou Automobile Corporation. Nieuwkomers op de markt zijn overigens bereid grote verliezen te slikken om snel marktaandeel te winnen”, verduidelijkt Edison Yu, analist bij Deutsche Bank, in een interview met de economische nieuwssite Forbes.

Ook in de Verenigde Staten zelf ziet Tesla het aantal concurrenten toenemen. Denk bijvoorbeeld aan Lucid Motors en Rivian. Analisten verwachten hoe dan ook dat Tesla in de tweede jaarhelft een tandje zal bijsteken. Zo kan het bedrijf de productie verhogen dankzij onder meer de recent geopende gigafabriek in Duitsland.

(fjc)

Meer