Een telecomabonnement bij uw zichtrekening: de banken zijn niet langer uitsluitend financiële instellingen

In hun zoektocht naar extra inkomsten komen banken soms met verrassende producten over de brug. Meer en meer financiële spelers bieden dan ook niet langer uitsluitend bancaire diensten aan.

Decennialang was het omzetten van spaardeposito’s naar kredieten de belangrijkste inkomstenbron voor banken. De afgelopen jaren kwam dat verdienmodel stevig onder de druk te staan. Door de lage rente zagen de financiële spelers de winstmarges stevig slinken. Tot op vandaag zijn de banken verplicht om minstens een rente van 0,11 procent te betalen op uw spaargeld, althans als u spaart via een gereglementeerd spaarboekje. Verschillende banken hebben al opgeroepen om de minimumrente overboord te gooien, maar Belgische politici weigeren dat heilig huisje te slopen.

Niet-bancaire diensten

De banken zijn dan ook naarstig op zoek naar alternatieven om meer inkomsten te generen. Zo spitsen ze zich onder meer toe op beleggingsproducten. Waar spaargeld de banken geld kost, genereren die beleggingsproducten inkomsten. De zoektocht naar extra inkomstenbronnen stopt daar niet. Verschillende instellingen, waaronder Belfius, KBC en ING, kijken verder dan een financiële dienstverlening.

KBC heeft bijvoorbeeld allerhande niet-bancaire dienstverleningen toegevoegd aan de applicatie. Een van de opvallendste toevoegingen werd vorig jaar gelanceerd. Toen kwam de grootbank op de proppen met Goal Alert, een dienstverlening die de klant op de hoogte houdt van de prestaties van zijn favoriete voetbalploeg. Voorts is de app van KBC ook beschikbaar voor mensen die nog geen klant zijn bij de bank.

Zichtrekening met een telecomabonnement

Ook Belfius lijkt almaar meer aandacht te hebben voor niet-bancaire producten en diensten. Zo gaat de grootbank op 24 maart in een beperkt aantal kantoren de dienstverlening ‘Beats’ aanbieden. Dat pakket gaat zowel bank- als telecomdiensten bevatten. De bank werkt daarvoor samen met Proximus. Die samenwerking werd al in juni 2020 aangekondigd.

Het gecombineerd bank-telecomaanbod van Belfius bestaat uit drie bankpakketten: ‘Free’ (een gratis digitale rekening voor basisbehoeften), ‘New’ (een rekening met volledige bancaire dienstverlening inclusief een aantal bijkomende diensten) en ‘More’ (een rekening met volledige bancaire dienstverlening met een breed gamma extra diensten. Deze kunnen vervolgens worden gecombineerd met drie telecompakketten (internet, telefoon, televisie), die exclusief beschikbaar zijn voor klanten van Belfius.

Bedoeling is om de nieuwe producten vanaf 6 april aan te bieden in alle fysieke kantoren. In het najaar zal het ook mogelijk zijn om digitaal, via de app van Belfius, zo’n abonnement te onderschrijven.

Abonnementen stopzetten

ING heeft dan weer laten weten dat het klanten gaat helpen om een abonnement, zoals een fitness- of telecomabonnement, in één klik stop te zetten. ‘Klanten moeten geen contact meer opnemen met het bedrijf’, zei woordvoerster Julie Kerremans dinsdag in een interview met De Tijd. ‘Als er aan een vroegtijdige stopzetting kosten verbonden zijn, zal het contract niet worden beëindigd en wordt de klant daarover geïnformeerd.’ ING gaat ook voorstellen doen voor goedkopere energie- of telecomabonnementen. De bank werkt daarvoor samen met het Zweedse fintechbedrijf Minna Technologies.

Al lonk niet iedereen naar die extra diensten en producten. Sommige banken hebben al expliciet aangegeven niet op die trein te springen. De spaarbank Argenta is daar één van. ‘We blijven bij onze manier van artisanaal of authentiek bankieren’, verklaarde Inge Ampe, commercieel directeur bij Argenta, in oktober 2020 tijdens een webinar van techbedrijf Hello Customer. Ook de grootbank BNP Paribas Fortis lijkt op dit moment de voorkeur te geven aan bancaire producten en dienstverleningen. (am)

Meer