E-fietsenmerk Cowboy lanceert crowdfunding

De Brusselse fabrikant van e-bikes Cowboy stelt dinsdag zijn crowdfundingcampagne open voor het grote publiek, nadat maandag al 1,6 miljoen euro opgehaald werd in een investeringsronde voor wie zich vooraf inschreef.

De bedoeling van CEO Adrien Roose is om “trouwe fans van Cowboy de kans te geven om de stap te zetten van stakeholder naar shareholder“. Particulieren kunnen al vanaf 50,3 euro investeren in het bedrijf, via het crowdfundingplatform Crowdcube. Dat is een pak minder dan hoeveel een fiets van Cowboy kost, al snel circa 2.500 euro.

De teller stond maandagavond op 906 beleggers die in totaal ruim 1,6 miljoen euro investeerden, waarmee de doelstelling van 1 miljoen euro al ruimschoots overschreden is. De campagne, die vanaf dinsdag volledig opengesteld wordt, loopt nog tot eind maart.

Volgens Crowdcube kan op het bedrijf Cowboy momenteel een waardering van 171,7 miljoen euro geplakt worden. De fietsenbouwer heeft in 2019 via datzelfde platform al eens 4,5 miljoen euro opgehaald.

Community

Het bedrijf heeft vers geld niet echt nodig, want enkele weken geleden sloot het nog een financieringsronde af bij grote beleggers, waarbij 80 miljoen dollar opgehaald werd. Het gaat deze keer dus vooral om community building.

Financieel expert Stijn Elebaut merkt daarbij wel op dat het management pas woensdag uitleg geeft over de toekomstplannen, in plaats van vooraf.

(fjc)

Meer