Cowboy lanceert slimme e-bike. Prijskaartje? 2.500 euro

Cowboy 4 – foto Cowboy

Het jonge Belgische bedrijf Cowboy lanceert de vierde generatie van zijn slimme elektrische fiets. Allerhande technologische snufjes en een vernieuwde smartphone-app moeten een intensere en geconnecteerde fietservaring opleveren.

Van de smartphone een fietsmetgezel maken die niet alleen allerhande statistieken bijhoudt, maar ook een verbinding maakt met andere fietsers. Dat is een van de doelstellingen van Cowboy, het ambitieuze Brusselse bedrijf dat zijn nieuwe e-bike, de Cowboy 4, op de markt brengt.

Een ingebouwd docking-station in de stuurpen van de fiets maken het makkelijk om de smartphone te bevestigen en tijdens de rit te bekijken. Als de smartphone over draadloze laadfunctionaliteit beschikt, wordt hij automatisch opgeladen via de interne batterij van de fiets.

De app biedt informatie zoals het batterijniveau, de luchtkwaliteit en een breed scala aan fitness-statistieken. Een rittendashbord houdt je prestaties bij. Een nieuwe online gemeenschap, de ‘Cowboy Community’, biedt de mogelijkheid om deel te nemen aan gecureerde groepsritten en wedstrijdjes in verschillende steden in België en Europa.

De vernieuwde Cowboy-app

Nu ook zonder bovenbuis

Qua fietsontwerp is nieuw dat de e-bike van Cowboy voortaan ook zonder bovenbuis beschikbaar is, naast het mannelijke model. ‘Om een nog breder publiek aan te spreken’, zegt het bedrijf. De elektrische fiets heeft met een slechts 2,4 kilo wegende batterij, die verwijderbaar is, een rijbereik van 70 kilometer. Knoppen en versnellingen blijven overbodig en trekkracht van de fiets is volgens de ontwerpers 50 procent meer dan voorheen.

De basisprijs voor de Cowboy 4 is 2.490 euro. Typisch voor het bedrijf is dat de e-fietsen alleen online te koop zijn. Er zijn wel testritten mogelijk vanaf juli. De leveringen starten in september en een voorbestelling is mogelijk mits een voorschot van 100 euro.

Cowboy kreeg eerder financiële steun van Exor Seeds, een vehikel van de Italiaanse zakenfamilie Agnelli, en is actief in negen landen: de Benelux, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook:

Nederlands e-bikemerk VanMoof sleept opnieuw 34 miljoen euro binnen