Markten:
Markten inladen...

DINSDAG 29 SEP

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Nederlandse e-bikemerk VanMoof sleept opnieuw 34 miljoen euro binnen

Logo Business AM
Business

16/09/2020 | Pieterjan Neirynck | 3 min leestijd

Isopix

De Nederlandse producent van e-bikes VanMoof heeft bijna 34 miljoen euro aan durfkapitaal op zak om werk te maken van zijn wereldwijde ambities.

De lockdown bleek de collectieve herontdekking van de fiets, en dat betekent ook een momentum voor de fietsindustrie. Nadat VanMoof in mei al eens 12,5 miljoen euro ophaalde, doet het snelst groeiende e-bikemerk ter wereld dat kunstje nog eens over. Het bedrijf haalde 33,7 miljoen euro op bij Angelsaksische durfkapitaalfondsen en heeft nu meer dan 61 miljoen euro in kas om zijn expansie-ambities waar te maken.

Minimalistische fiets

VanMoof zag in 2009 het levenslicht en focuste zich meteen op elektrische fietsen. De oprichtende broers, Taco en Ties Carlier, bouwen hun product quasi van begin tot eind zelf. Ze beschikken over een team van 50 ingenieurs in Taiwan en brengen een herkenbare fiets naar buiten: zwart en minimalistisch, met een opvallend kader.

Isopix

Concreet gaat VanMoof het geld gebruiken om extra pop-ups en klantcontactpunten te openen in de Verenigde Staten en Duitsland. Met een groei van 323 procent op jaarbasis geldt vooral die laatste als een belangrijke groeimarkt.

Winstgevend

Tijdens de lockdown zag het fietsenmerk zijn omzet met 220 procent stijgen. Waarschijnlijk rondt VanMoof dit jaar de kaap van 100 miljoen dollar, wat overeenkomt met een verveertienvoudiging tegenover twee jaar geleden. ‘Nu afstand houden de nieuwe realiteit is, zijn het openbaar vervoer en lang in de file staan minder aantrekkelijk dan ooit. Met een e-bike kun je je veel sneller in de stad verplaatsen dan met een auto’, legt Ties Carlier uit aan de Nederlandse krant De Telegraaf.

Ondanks de omzetgroei en het feit dat er wereldwijd al meer dan 100.000 fietsen van het merk rondrijden, is VanMoof nog absoluut niet winstgevend. ‘Wij willen de markt aanpakken met twee à drie modellen. Daarom willen we zo hard mogelijk groeien. En dan komt de winstgevendheid vanzelf’, zegt Taco in de krant De Tijd. De oprichters openden vorige maand overigens een pop-upwinkel in Brussel om hun nieuwe model te lanceren.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    33.347.912
  • Aantal
    doden
    1.001.581
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    115.353
  • Aantal
    doden
    9.987

Biden vs Trump
AMERIKAANSE VERKIEZINGEN
Volg het hier LIVE elke dag
Logo Business AM

Business AM | Stocks