Duitse automerk Borgward komt opnieuw onder druk

Opnieuw verzamelen zich donkere wolken boven het iconische Duitse automerk Borgward. Vijf jaar geleden werd de wedergeboorte van het merk op het Autosalon van Genève aangekondigd, maar inmiddels wordt zwaar getwijfeld over de toekomstmogelijkheden van Borgward. Dat heeft het Duitse magazine Automobilwoche gemeld.

Het merk Borgward gaat terug tot het einde van de jaren twintig van de voorbije eeuw. Toen begon Carl Borgward in Bremen met de productie van auto’s. Gedurende korte tijd was Borgward zelfs de tweede grootste autobouwer van de Bondsrepubliek Duitsland.

Faillissement

In totaal zou het merk iets meer dan één miljoen auto’s op de markt brengen, maar in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw ging Borgward failliet. Christian Borgward, kleinzoon van de stichter van het merk, kondigde in het midden van het voorbije decennium echter de wederopstanding van het merk aan.

Borgward kon daarbij rekenen op de steun van de Chinese constructeur Beiqi Foton, onderdeel van Beijing Automotive Industry Corporation (Baic). De auto’s werden in China geproduceerd, maar begin vorig jaar begonnen nieuwe problemen zich te manifesteren.

Foton werd met belangrijke verliezen geconfronteerd en zag zich verplicht om twee derde van zijn belang in Borgward aan het bedrijf Ucar, gespecialiseerd in autoverhuur, te verkopen. Ucar gebruikte de auto’s van Borgward voor zijn verhuurdiensten. Dat zorgde in eerste instantie voor een stabilisering van de verkoop, maar toch bleven twijfels over het zakelijke model van de nieuwe eigenaar.

De heropleving van de verkoopcijfers bleek inderdaad van korte duur. Er rezen bij Chinese consumenten ook vragen over de kwaliteit van de auto’s. Onder meer onder druk van de coronacrisis haalde Borgward tijdens de eerste helft van dit jaar nog slechts een verkoop van 5.000 exemplaren. Dat is onvoldoende om te kunnen overleven. 

Fraudeschandaal

Bovendien werd het automerk meegesleurd in een financieel schandaal. De Chinese koffieketen Luckin Coffee was de grootste aandeelhouder van Ucar. Charles Zhengyao Lu, topman van Luckin Coffee, raakte echter in een fraude betrokken. Om de koffieketen te redden moest de eigenaar beslissen om zijn belang in Borgward opnieuw aan Baic te verkopen

‘Het is echter twijfelachtig of Borgward zal kunnen overleven,’ aldus Automobilwoche. ‘De coronapandemie heeft al tot het verdwijnen geleid van andere kleine Chinese automerken die met grote hoop waren opgestart. Zelfs beloftevolle merken zoals Byton en Nio moeten nu voor hun overleving vechten.’

Meer
Lees meer...
Markten