Deliveroo blijft verliezen opstapelen

Ondanks een omzetstijging van maar liefst 72 procent is het verlies van de Britse maaltijdbezorger Deliveroo in 2018 opgelopen tot 285 miljoen dollar. Gelukkig is er internetgigant Amazon om wat geld toe te schuiven.

Deliveroo sloot 2018 af met een verlies van 285 miljoen dollar, terwijl het in 2017 nog om 245 miljoen dollar ging. Een groot contrast met concurrenten zoals het Amerikaanse Grubhub en het Britse Just Eat, die respectievelijk 81,4 miljoen en 125 miljoen dollar winst draaien. Het Amerikaanse Uber Eats geeft overigens geen winstcijfers vrij.

Uitbuiting van maaltijdbezorgers?

De maaltijdbezorger wijst op de internationale expansie als reden voor het verlies. Het afgelopen jaar boorde Deliveroo nieuwe markten aan in Taiwan en Koeweit. Deliveroo is daarnaast nog actief in Australië, België, Frankrijk, Honkong, Italië, Ierland, Italië, Nederland, Singapore, Spanje en Verenigde Arabische Emiraten .

Wereldwijd werkt Deliveroo samen met 80.0000 restaurants en het kan een beroep doen op 60.000 maaltijdbezorgers. Dat zijn allemaal zelfstandigen, wat op veel kritiek stuit. De koeriers hebben geen vast uurloon en geen sociale rechten. Bovendien dreigden de Belgische bezorgers even belastingen te moeten betalen op hun inkomsten, omdat de FOD Financiën Deliveroo niet als een deelplatform zag. Ondertussen heeft de fiscus beslist dat bijklussen in een deeleconomie toch vrijgesteld is van belastingen.

Amazon toont interesse

In eigen land wil Deliveroo haar activiteiten het komende jaar verder uitbreiden, met nog eens 50 extra steden bovenop de 200 steden waarin het nu al actief is. De maaltijdbezorger kreeg daarvoor in mei 575 miljoen dollar van internetgigant Amazon. Die zou Deliveroo maar wat graag overnemen, maar ving al 2 keer bot. Ook de Competition and Markets Authority (CMA), zeg maar de Britse concurrentiewaakhond, doet moeilijk. In juli eiste de CMA dat Amazon en Deliveroo elke vorm van integratie op pauze zetten.

Meer