Degradatie M&S zegt veel over problemen traditionele retail

Winkelketen Marks & Spencer (M&S) zal niet langer in de Britse beursindex FTSE 100 worden opgenomen. Het aandeel is naar de FTSE 250 gedegradeerd. Marks & Spencer stond nochtans vijfendertig jaar lang – sinds de start van de index – in de FTSE 100 genoteerd. De degradatie is voor experts een bijkomend signaal voor de moeilijke tijden die de retail en M&S in het bijzonder doormaken. De waarde van het aandeel bleek niet langer voldoende om een notering nog langer te kunnen handhaven.

Bij de herschikking van de FTSE 100 verdwenen ook de namen van het softwarebedrijf Micro Focus en verzekeraar Direct Line. In de plaats van de drie degradanten komen het mijnconcern Polymetal, de farmagroep Hikma en het engineering-bedrijf Meggitt.

Symbool

Er waren al langer signalen dat Marks & Spencer uit de FTSE 100 zou verdwijnen. Het aandeel van de winkelketen heeft de voorbije drie jaar immers 45 procent van zijn totale waarde verloren. Na het wegvallen van Marks & Spencer blijven in de index nog amper zesentwintig van honderd startende aandelen over.

“Het verdwijnen van Marks & Spencer uit de FTSE 100 is een sterk symbool voor de problemen van de Britse retailsector,” betoogde Helal Miah, analist bij het Share Centre. “De keten was voor vele generaties een vaste waarde op de Britse retailmarkt. M&S stond tevens als een van de stichters van de FTSE 100 bekend.”

“Dat die naam nu uit de sterindex verdwijnt zegt bijzonder veel over de zware druk die momenteel weegt op de Britse winkelstraten, die een grote impact van de online handel ervaren.” Het lidmaatschap van de FTSE 100 wordt als een belangrijk zakelijk prestige bestempeld.

Archie Norman, voorzitter van Marks & Spencer, had eerder echter al benadrukt dat een degradatie niet het einde van de wereld betekent. Norman maakte trouwens voordien al hetzelfde mee toen hij nog topman van het mediabedrijf ITV was. “Ook toen gingen de activiteiten de volgende dag op net dezelfde manier als voordien verder door,” merkte hij op.

Norman liet wel verstaan dat de keten een antwoord moest vinden op de uitdaging van het online shoppen. Anders zou M&S volgens hem tot verdwijnen zijn gedoemd. Het bedrijf kondigde eerder aan honderdtwintig winkels te sluiten. Die operatie vormt onderdeel van een strategie om de winstgevendheid te versterken. 

Online

Waarnemers waarschuwden echter dat Marks & Spencer mogelijk niet de laatste retailer is die uit de FTSE 100 verdwijnt. Ketens zoals Sainsbury’s, Morrisons en Kingfisher lopen volgens velen het risico om bij een volgende herziening te degraderen. De samenstelling van de index wordt vier keer per jaar geëvalueerd.

Retailanalist Nick Bubb benadrukte dat M&S al geruime tijd voor degradatie in aanmerking kwam. “De keten kent al vele jaren een inkrimping,” aldus Bubb. “Dat was te wijten aan een zwak of arrogant management, maar ook aan een sterkere concurrentie. De problemen situeerden zich vooral in de textieldivisie, waar M&S tevergeefs probeert om voor alle mogelijke klanten uit de middenmarkt alle mogelijke producten te willen leveren.”

Tony Shiret, analist bij makelaar Whitman Howard, wierp op dat de degradatie een objectieve weergave is voor de gekrompen omvang van de onderneming. Een decennium geleden boekte M&S nog een jaarlijkse winst van ruim 1 miljard pond. Dat bedrag is nu echter onder de grens van 100 miljoen pond teruggevallen. Het bedrijf moest 400 miljoen pond kosten voor herstructuringen boeken.

Door zijn degradatie zullen de aandelen van M&S ook niet langer in de portefeuille kunnen blijven van investeringsfondsen die uitsluitend de meest waardevolle Britse bedrijven volgen. Deze investeerders zullen verplicht zijn de aandelen op de markt te dumpen.

“M&S was laat met zijn reactie op de opkomst van het online shoppen,” aldus Zoe Wood, retailspecialist bij de Britse krant The Guardian. “De keten torste ook het gewicht van driehonderd kledingwinkels. Een groot deel van die vestigingen was al voor het begin van de tweede wereldoorlog operationeel.”

“Vandaag zijn ze echter vaak niet meer op de geschikte locaties gelegen. Anderen hebben de verkeerde omvang voor hun lokale markten. Ondanks zeven jaar achteruitgang blijft M&S anderzijds echter de grootste kledingverkoper van Groot-Brittannië.”

Meer