Woensdagmorgen raakte bekend dat mediagroepen DPG Media en Telenet de krachten bundelen om een gloednieuwe streamingdienst te lanceren. Maar wat is die ‘Vlaamse Netflix’ nu eigenlijk?
Officieel lanceerde DPG Media – toen nog Medialaan – het idee van een ‘Vlaamse Netflix’ in 2018, maar intern wordt er al sinds 2015 gewerkt op een eigen alternatief. Het mediabedrijf wou zich graag laten omringen door belangrijke partners, zoals VRT, Telenet en Proximus. Maar helaas, geen enkele partner ging meteen overstag. Nu pas is Telenet mee in het verhaal.
Toch blijft er nog veel onduidelijkheid over het streaminginitiatief van DPG Media en Telenet. Daarom een overzicht in vijf vragen en antwoorden door Business AM.
1) Hoe gaat het eruit zien?
De streamingdienst zal beschikbaar zijn via een nieuwe betalende televisieapplicatie en via het bestaande Play-aanbod van Telenet. De architectuur van Play en Play More dient als basis voor de nieuwe dienst, met daarbij de technologie die DPG Media al in huis heeft voor VTM Go. Dat videoplatform bundelt – nog even? – content van VTM, maar met reclame.
De instap van Telenet betekent ook dat het aanbod van Play en Play More op de nieuwe dienst zullen verschijnen. Het gaat dan om gesmaakte HBO-reeksen zoals ‘Game of Thrones’ en ‘Chernobyl’. De 400.000 abonnees, die Telenet nu al heeft voor Play en Play More, verhuizen mee naar het nieuwe platform. Ter vergelijking: Netflix heeft in België 600.000 betalende klanten.
2) Wat gaat dat kosten?
Een vaste prijs is er nog niet, maar de partners denken aan een dubbel prijsmodel. Een basisaanbod van om en bij de 10 euro, wat aansluit bij de standaardformule – 11,99 euro – van Netflix. De prijs van de premiumversie zal dan weer in de buurt van een Play More-abonnement komen. Dat is ongeveer 25 euro per maand.
Deze zomer lanceert ook Disney zijn streamingpoot in België, maar de initiatiefnemers zeggen niet bang te zijn voor de streamingreuzen. Meer zelfs: ze zien een sterk lokaal aanbod als aanvullend bij de internationale content. ‘Onze inschatting is dat een gemiddeld gezin twee of drie streamingabonnementen kan en wil betalen’, zei Dirk Lodewyckx, DPG-directeur voor tv, radio & streaming, daarover onlangs in De Standaard.
3) Wat zal er te zien zijn?
Er is alvast één certitude op de nieuwe streamingdienst: ‘De Bende van Jan de Lichte’. De opnames van dit dure fictieproject startten al in 2016, maar VTM liet het kostuumdrama een hele tijd op de plank liggen. Spitant detail: om de kosten te drukken verkocht DPG Media de serie door aan Netflix. Of hoe de te bekampen speler de Vlaamse content – die Vlaanderen nog niet zag – sinds 1 januari internationaal aanbiedt.
DPG Media benadrukt in de toekomst verder miljoenen euro’s te spenderen aan nieuwe fictie, zelfs als dat gepaard gaat met rode cijfers. En ook het Mediafonds (Vlaams Audiovisueel Fonds) doet overigens een duit in het zakje. Het komende jaar krijgen veertien Vlaamse fictiereeksen subsidies, waarvan maar liefst negen projecten in opdracht van VTM.
En wat met televisieprogramma’s die nu nog gratis te bekijken zijn op zenders als VTM, VIER of VIJF? Is betalen voor succesnummers als ‘De mol’ of ‘Blind getrouwd’ dan nog de enige optie? Volgens de partners is het niet de bedoeling dat de lineaire programmatie niks meer voorstelt. ‘Maar previews zullen wel deel uitmaken van het businessmodel’, stelt DPG-topman Kris Vervaet.
4) Sluit de VRT nog aan?
Dat is niet zeker. Naar verluidt waren er wel al positieve gesprekken tussen VRT enerzijds en DPG en Telenet anderzijds. Officieel laat de VRT ook weten open te staan voor een samenwerking. ‘Alleen een breed gedragen initiatief kan immers succesvol zijn en bijdragen tot de versterking van het Vlaamse ecosysteem tegenover de grote druk van internationale spelers’, klinkt het.
Feit blijft wel dat de VRT in het verleden twijfelachtig stond tegenover een ‘Vlaamse Netflix’. Komt daarbij nog de impasse aan de VRT-top van de afgelopen weken: Paul Lembrechts kantte zich – tot ongenoegen van de Vlaamse regering – tegen zo’n initiatief, terwijl nummer twee Peter Claes er wel voor te vinden was. In principe kan interim-CEO Leo Hellemans instappen, maar misschien wordt er wel gewacht op de nieuwe CEO. Die komt er ten vroegste tegen de zomer.
5) Werkt dat (in het buitenland)?
In het verleden wees DPG Media al op gelijkaardige initiatieven in het buitenland, waarbij concurrerende zenders de krachten bundelen. Zo is er Videoland in Nederland, Britbox in het Verenigd Koninkrijk en Salto in Frankrijk. Het Nederlandse voorbeeld doet het niet slecht, met 750.000 abonnees volgt Videoland direct na op Netflix. Maar ook Disney+ blijkt het lang niet slecht te doen: op twee maanden tijd raakten 570.000 Nederlanders overtuigd.
Alleen komen er veel klachten over de technische kant van de zaak. Videoland heeft vaak te maken met storingen, levert niet de hoogste beeldkwaliteit en qua geluidskwaliteit is er ook nog werk aan de winkel. Dat probleem hebben internationale alternatieven, zoals Netflix en Disney, met hun beproefde technologie minder.
Bovendien blijft nog een cruciale vraag overeind: willen we betalen voor nóg een abonnement? Experts betwijfelen het. ‘De Vlaming gaat dat niet eindeloos cumuleren. Het is een beetje zoals een toeristenbus: je stapt erop, je stapt er weer af, maar uiteindelijk zal je bij één blijven hangen. Het zal of Disney, of Netflix of de Vlaamse variant zijn’, zei Lieven De Marez, professor communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent woensdagmorgen op Radio 1.