Airbnb-gebruikers gingen het afgelopen jaar opvallend langer op reis, en kozen daarbovenop voor meer luxe dan vroeger. Dat vertelt Airbnb-CEO Brian Chesky aan CNBC. Volgens hem heeft de pandemie ons reisgedrag aanzienlijk veranderd.
Onverdroten, ondanks klappen pandemie
De toeristische sector heeft wereldwijd zware klappen mogen incasseren tijdens de coronacrisis. Ook bij het online bookingplatform Airbnb vielen de cijfers door de pandemie eerst sterk tegen. Lockdowns en reisbeperkingen zorgden er immers dat toeristen hun reisplannen uit- of afstelden.
Een dure beursgang in combinatie met de pandemische narigheid zorgde ervoor dat Airbnb in 2020 een omzetdaling van 30 procent noteerde. Maar CEO Brian Chesky hield het hoofd koel: “Uit de pandemie zullen we een aantal nieuwe reistrends zien voortkomen. En die zullen Airbnb ten goede komen”, voorspelde hij begin 2021. Die hoopvolle voorspelling bleek te kloppen.
“Digital natives”
De pandemie lijkt inderdaad een impact gehad te hebben op het reisgedrag van Airbnb-klanten, en die was in het voordeel voor het bedrijf. Vooral het telewerk heeft daarmee te maken. “Door de pandemie hebben miljoenen mensen zich van het idee afgezet dat ze vijf dagen per week aanwezig moeten zijn op kantoor”, legt Chesky uit aan CNBC.
De flexibiliteit van telewerk doet meer zakenmensen werk en vakantie combineren. Zo reizen ze naar exotische of pittoreske locaties, om vandaar uit lange tijd te werken. Op die levenswijze worden allerlei trendy termen geplakt, zoals ‘digitale nomaden’, ’techno-zigeuners’ of het wat soberder ‘locatie-onafhankelijke’.
Airbnb merkt die trend alvast in hun kwartaalcijfers: “We zien mensen naar bepaalde locaties afreizen om daar voor weken, maanden of zelfs volledige seizoenen te verblijven”, zegt Chesky. “Maandelijkse verblijven zijn de sterkst groeiende segmenten. Dat was al het geval van voor de pandemie. In het vierde kwartaal was 22 procent van alle boekingen voor maandelijkse verblijven, dat is stukken hoger dan wat we voor de pandemie noteerden”, vertelt Chesky. En dat cijfer is volgens de topman nog ver verwijderd van de piek.
Langer verblijf op duurdere locatie
Een verlengde verblijfsduur is niet de enige XL-verandering. De Airbnb’s in kwestie mogen ook iets meer kosten. Zo is de gemiddelde dagelijkse kostprijs van boekingen het laatste kwartaal omhooggegaan. Dat heeft volgens Chesky te maken met het feit dat er meer naar grotere woningen wordt gekeken voor zulke langdurige verblijven. In plaats van de traditionele studio’s met slechts één slaapkamer, krijgen gezinswoningen de voorkeur.
Volgens de Airbnb-CEO was 2021 het “beste jaar van het bedrijf”. In het vierde kwartaal van 2021 noteerde Airbnb een omzet van 1,5 miljard dollar (1,32 miljard euro), dat is 78 procent meer dan in 2020. Met 73,4 miljoen boekingen, doet het vierde kwartaal van 2021 het ook 59 procent beter dan een jaar geleden.
(lb)