Airbnb bereidt zich voor op een nieuw type toerisme

Het online boekingsplatform Airbnb bereidt zich voor op een aanzienlijk herstel van het toerisme wanneer de coronapandemie is bedwongen. Tegelijkertijd wijst het bedrijf erop dat het nog te vroeg is om zich over de vooruitzichten voor dit jaar uit te spreken. Dat heeft Brian Chesky, topman van Airbnb, gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van de onderneming.

Airbnb boekte het voorbij jaar een omzet van 3,4 miljard dollar. Dat betekende een daling met 30 procent tegenover het jaar voordien. Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van 4,6 miljard dollar, tegenover een negatief resultaat van 674 miljoen dollar het jaar voordien.

Een belangrijk deel van de verliezen vorig jaar was echter te wijten aan de kosten voor de beursgang van de onderneming. In totaal werden het voorbije jaar bij Airbnb 193,2 miljoen vakanties geboekt. Dat was 41 procent minder dan het jaar voordien. 

Privéwoningen

Door de uitbraak van de coronapandemie was het voor vele consumenten onmogelijk om langere reizen te maken. Toch bleek Airbnb beter te scoren dan verschillende andere reisorganisaties. Vele consumenten kozen immers voor een reis met de auto en opteerden voor een langer verblijf in privéwoningen. Het bedrijf wees er tevens op dat de inkrimping van de daling zich ook begin dit jaar verder heeft doorgezet, ondanks de heropstoot van het virus en de strenge lockdownmaatregelen die op veel potentiële bestemmingen worden gehanteerd.

‘We zijn er vast van overtuigd dat de consument opnieuw op reis zal gaan wanneer de coronapandemie is bedwongen,’ betoogde Chesky. ‘De toeristische sector zal zich dan ook herstellen van de voorbije dalperiode. Wel zullen uit de pandemie een aantal nieuwe reisvoorkeuren zien voortkomen. Die tendenzen lijken echter Airbnb ten goede te zullen komen.’

‘Vele reizigers zullen immers opteren voor een verblijf in een privéwoning. Door de grotere populariteit van de flexibele arbeid zullen bovendien veel consumenten in staat zijn om vaker weekenduitstappen te maken, of zelfs enkele maanden van huis weg te blijven. We denken niet dat we ooit terug zullen gaan naar de oude reispatronen.’

Airbnb waarschuwde echter ook dat het onmogelijk is om voor dit jaar concrete vooruitzichten te geven. ‘Het valt moeilijk te voorspellen op welke manier de uitrol van de vaccins zal verlopen,’ aldus Chesky. ‘Dat heeft een rechtstreekse impact op de bereidheid om te reizen.’

Europa

Airbnb, dat actief is in meer dan 220 markten, zei nog dat mensen over de hele wereld tijdens de pandemie meer in eigen land verkozen te reizen. ‘Maar dat was niet genoeg om het verlies aan omzet als gevolg van het internationale toerisme goed te maken,’ erkende het bedrijf.

‘Europa, waar grensoverschrijdende reizen een grote populariteit genieten, was de zwaarst getroffen regio. Vooral het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië hadden hieronder zwaar te lijden. Noord-Amerika toonde daarentegen de grootste stabiliteit.’

Uit een recent onderzoek dat voor het bedrijf onder duizend mensen in de Verenigde Staten werd gehouden, bleek dat meer dan de helft van de respondenten dit jaar al had geboekt of van plan was te reizen.

Angelo Zino, onderzoeker bij analist CFRA Research, zei te verwachten dat de inkomsten bij Airbnb terug op niveau zouden komen naarmate de vaccins tegen de zomer in de Verenigde Staten en Europa breder verspreid zullen worden. ‘Dat zal een uitlaatklep creëren voor een opgekropte reislust,’ merkte hij op. ‘Daarop kan het bedrijfsmodel van Airbnb gemakkelijk inpikken.’ (jvdh)

Meer