Cubaanse overheid vraagt monsterprijzen voor gebruikte wagens

In Cuba zijn een dertigtal gebruikte wagens van overheidsdiensten te koop aangeboden. Kandidaat-kopers moeten echter niet op bradeerprijzen hopen. De auto’s worden door Cimex, de commerciële tak van het Cubaans leger, op de markt gebracht.

De goedkoopste auto in het aanbod is een Chinese MG 3, waarvoor echter nog steeds 34.000 Amerikaanse dollar moet worden betaald. Het duurste exemplaar is een minibus Maxus G10 voor 90.000 dollar.

Het aanbod omvat verder ook nog onder meer een Dacia Sandero (40.000 dollar) en een automatische Peugeot 301 (45.000 dollar). Werknemers hebben in Cuba een gemiddeld maandsalaris van 45 dollar.

Valuta

De lijst maakt geen vermelding van bouwjaar, kilometerstand, toestand of herkomst van de voertuigen. Wellicht zijn de wagens afkomstig van de verhuur aan buitenlandse toeristen of andere functies in staatsondernemingen.

Kandidaat-kopers moeten de auto’s in buitenlandse valuta – liefst euro of dollar – betalen. De vraagprijzen kunnen zwaar overdreven lijken, maar volgens Cimex is er al een korting van 10 procent op de Cubaanse commerciële marktprijzen.

De verkoop moet wellicht worden gezien als een tactiek van de Cubaanse overheid om extra buitenlandse valuta te verwerven. Dat zou het land moeten toelaten om zijn chronische handelstekort te helpen beperken.

Het land wordt immers opnieuw geconfronteerd met een economische crisis, nog aangescherpt door de beslissing van de Verenigde Staten om het financiële en commerciële embargo tegenover Cuba te verscherpen.

Taksen

In Cuba halen tweedehandsauto’s nagenoeg onbetaalbare prijzen. Dat hangt rechtstreeks samen met de beperkingen op de aankoop van nieuwe wagens. Tot elf jaar geleden was de aankoop van nieuwe wagens zelfs helemaal verboden.

Daarna konden Cubanen zich wel een nieuwe auto aanschaffen, maar daarbij moesten ze wel een taks van 800 procent betalen. Dat betekent dat auto’s uit de lagere marktsegmenten in Cuba worden verhandeld tegen prijzen die elders in de wereld voor luxewagens worden gevraagd.

Cuba heeft geen eigen autoproductie. Een import door particuliere bedrijven is verboden. Daardoor is de balans tussen vraag en aanbod compleet uit verband geraakt, zodat voor particuliere wagens exorbitante bedragen moeten worden betaald.

Op de informele Cubaanse occasiemarkt zijn de prijzen echter niet beter. Een Lada 2015 van ruim dertig jaar oud kost 28.000 dollar, terwijl voor een Hyundai Atos van dertien jaar 40.000 dollar wordt gevraagd. Voor een tien jaar oude Audi S4 moet een prijs van 120.000 dollar worden betaald.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.