Marketeer en communicatiespecialist Jan Callebaut, jarenlang een van de invloedrijkste spindoctors in het politieke wereldje, is woensdag overleden.
Een goede vriend bevestigt aan HLN dat het om een hartstilstand ging, na enkele weken hospitalisatie.
Callebaut was in de media- en in de politieke wereld bekend om zijn scherpe analyses op basis van peilingen en marktonderzoek. Hij maakte in de jaren negentig faam met zijn onderzoeksbureau Censydiam (Center for Systematic Diagnostics in Marketing), dat hij in 1987 mee had opgericht.
Zijn studies dienden in die tijd als basis voor de modernisering van de openbare omroep VRT, toen nog BRTN. “Wij hebben de BRTN een structuuraanbeveling gegeven, na diepte-onderzoek en een enquête bij 1.200 Vlamingen die hun ideale televisie konden samenstellen”, zo legde hij zijn methode uit bij De Morgen.
Leterme
De media-adviseur uit Affligem wordt ook gezien als de man die CD&V-voorman Yves Leterme naar de top van Belgische politiek bracht, met als hoogtepunt de befaamde 800.000 voorkeursstemmen in de verkiezingen van juni 2007. Dat leidde tot het premierschap van Leterme.
Callebaut was de voorbije vijftien jaar ook erg actief als adviseur van bedrijven, via samenwerkingsverbanden als WHY5Research en Callebaut Collective. Onder meer Coca-Cola, Unilever en AB InBev deden tijdens zijn loopbaan op hem een beroep.
Als onderzoeker probeerde hij de grote maatschappelijke trends in kaart te brengen. Zo bracht hij in 2017 met onze politiek journalist Wouter Verschelden het boek ‘Het merk België’ uit en drie jaar later met VRT-journalist Ivan De Vadder ‘Het DNA van Vlaanderen’. Callebaut schreef voor Business AM vorig jaar nog deze analyse over de pensioenproblematiek.
“Afscheid van een grote marketeer, en van een tijdperk”, zo reageert generatiegenoot Fons Van Dyck (Think BBDO) op LinkedIn.