Colruyt neemt maatregelen tegen promojagers

De warenhuisketen heeft genoeg van het zogenaamde ‘extreme couponing’, waarbij mensen met een hoop kortingsbonnen tegelijk naar de kassa komen. Vanaf nu mogen er maar vijf per product gebruikt worden. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Het is niet minder dan een sport, promojagen. Wie maar genoeg bonnetjes verzamelt, kan als hij het slim aanpakt gratis langs de kassa passeren of toch een serieuze korting krijgen. Op Facebook zijn er heuse groepen waar mensen elkaar tips geven over de meest efficiënte werkwijzen.

Colruyt is dat beu. ‘Het neemt soms echt extreme vormen aan’, zegt kassaverantwoordelijke Geert Elen in Het Laatste Nieuws. ‘Vorig jaar bood er iemand 7.000 bonnen aan, waardoor hij niets moest betalen, maar de kassierster wel een uur bezig was met de bonnen te scannen.’

Kleine groep

Vanaf 2 maart kunt u nog maar vijf bonnen per product aanbieden. De maatregel geldt ook in de andere Colruyt-franchises Okay, Bio-Planet, Collect&Go en Spar. Het zorgt volgens Colruyt ook voor meer duidelijkheid, want nu besliste elke winkel zelf hoeveel bonnen hij aanvaardde, wat tot grote verschillen kon leiden.

De retailer zegt dat maar een hele kleine groep van zijn klanten zo extreem op promoties jaagt. 3,5 procent van de klanten gebruikt al eens een bon, maar van die groep is er maar 2 procent die meer dan vijf bonnen per keer aanbiedt. ‘De meeste klanten zullen dus geen nadelen ondervinden’, klinkt het.

Laagste prijs

Colruyt heeft het al een tijd moeilijk door de zware concurrentie van lagekostenketens. Doordat de winkelketen altijd de laagste prijs garandeert, moet hij ook telkens onder de prijs van zijn concurrenten gaan. En met concurrenten als Lidl, Aldi en Albert Heijn is dat niet simpel. Ook de Nederlandse discounter Jumbo, die stilaan de Belgische markt betreedt, maakt het Colruyt niet makkelijk.

Het aandeel daalde in een jaar tijd al 26 procent.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20