Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 05 APR

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Colruyt neemt maatregelen tegen promojagers

Logo Business AM
Personal Finance

21/02/2020 | Ruben Van Lent | 3 min leestijd

Colruyt en a assez des chasseurs de bons de réduction à la caisse. - Isopix/Olivier Polet

De warenhuisketen heeft genoeg van het zogenaamde ‘extreme couponing’, waarbij mensen met een hoop kortingsbonnen tegelijk naar de kassa komen. Vanaf nu mogen er maar vijf per product gebruikt worden. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Het is niet minder dan een sport, promojagen. Wie maar genoeg bonnetjes verzamelt, kan als hij het slim aanpakt gratis langs de kassa passeren of toch een serieuze korting krijgen. Op Facebook zijn er heuse groepen waar mensen elkaar tips geven over de meest efficiënte werkwijzen.

Colruyt is dat beu. ‘Het neemt soms echt extreme vormen aan’, zegt kassaverantwoordelijke Geert Elen in Het Laatste Nieuws. ‘Vorig jaar bood er iemand 7.000 bonnen aan, waardoor hij niets moest betalen, maar de kassierster wel een uur bezig was met de bonnen te scannen.’

Kleine groep

Vanaf 2 maart kunt u nog maar vijf bonnen per product aanbieden. De maatregel geldt ook in de andere Colruyt-franchises Okay, Bio-Planet, Collect&Go en Spar. Het zorgt volgens Colruyt ook voor meer duidelijkheid, want nu besliste elke winkel zelf hoeveel bonnen hij aanvaardde, wat tot grote verschillen kon leiden.

De retailer zegt dat maar een hele kleine groep van zijn klanten zo extreem op promoties jaagt. 3,5 procent van de klanten gebruikt al eens een bon, maar van die groep is er maar 2 procent die meer dan vijf bonnen per keer aanbiedt. ‘De meeste klanten zullen dus geen nadelen ondervinden’, klinkt het.

Laagste prijs

Colruyt heeft het al een tijd moeilijk door de zware concurrentie van lagekostenketens. Doordat de winkelketen altijd de laagste prijs garandeert, moet hij ook telkens onder de prijs van zijn concurrenten gaan. En met concurrenten als Lidl, Aldi en Albert Heijn is dat niet simpel. Ook de Nederlandse discounter Jumbo, die stilaan de Belgische markt betreedt, maakt het Colruyt niet makkelijk.

Het aandeel daalde in een jaar tijd al 26 procent.

Lees ook:

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton