China verkoopt dit jaar zes miljoen elektrische wagens

Dit jaar zullen in China zes miljoen elektrische wagens worden verkocht. Dat betekent meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een studie van de China Passenger Car Association. Gewag wordt gemaakt van een duidelijke heropleving, waardoor de verkoopcijfers dit jaar hoger zullen uitvallen dan eerder was geraamd.

Alleen al tijdens de maand juli van dit jaar is de verkoop van elektrische wagens meer dan verdubbeld tot 486.000 eenheden. Dit zette de sectororganisatie aan om zijn oorspronkelijke prognoses voor het volledige jaar – 5,5 miljoen voertuigen – te verhogen.

Uitdaging

Vorig jaar werden in China 2,99 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Deze verdubbeling onderstreept de dramatische groei van de vraag naar duurzamere auto’s in China en de uitdaging voor gevestigde autofabrikanten om zich aan te passen in een markt die snel een duurzamer karakter krijgt.

De sectororganisatie zei dat de verhoogde prognose van 6 miljoen exemplaren nog steeds relatief voorzichtig is, eraan toevoegend dat aan het begin van het vierde kwartaal nog een verdere bijsturing zou kunnen volgen.

Tesla leverde in juli 28.217 auto’s af, waarvan 8.461 eenheden naar de lokale markt ging en 19.756 exemplaren werden geëxporteerd, vooral naar Europa en Azië. De scherpe daling van 64 procent die Tesla in China ten opzichte van juni moest melden, werd vooral veroorzaakt door productiestops om de fabriek in Shanghai te upgraden als onderdeel van een plan om de jaarlijkse capaciteit te verdubbelen tot een miljoen voertuigen.

De Chinese constructeur Byd, die eerder dit jaar een einde maakte aan de productie van auto’s die alleen op fossiele brandstoffen rijden, kon een maandelijkse verkoop van 162.530 eenheden – zowel puur elektrische voertuigen als plug-in hybrides – melden. Terwijl Tesla en Byd de verkoop van elektrische voertuigen domineren, maken echter ook kleinere start-ups hun opmars naarmate de vraag naar schone auto’s stijgt. 

Hozon New Energy Automobile, dat zich met zijn budgetwagens vooral toespitste op klanten buiten de grote steden, leverde vorige maand 14.037 voertuigen af, waaronder 1.382 exemplaren aan overzeese markten. Leapmotor Technologies, dat zich in dezelfde prijsklasse als Hozon beweegt, boekte een recordverkoop van 12.044 exemplaren.

Lokale fabrikanten

Over het algemeen veroveren binnenlandse autofabrikanten een toenemend deel van de Chinese markt voor elektrische voertuigen. De belangrijkste Chinese merken waren vorige maand goed voor 73 procent van de verkoop van personenauto’s. Dat betekende een stijging met 9 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lokale startups – waaronder Xpeng, Li Auto en Nio – verzamelden een marktaandeel van 16,5 procent, terwijl de belangrijkste internationale joint ventures – exclusief Tesla – slechts 6,5 procent van de verkoop vertegenwoordigden. 

De centrale en lokale overheden hebben de voorbije periode ook stappen ondernomen om de autosector te helpen zich te herstellen van de lockdowns en beperkingen van de coronapandemie die eerder dit jaar de verkoop instortte.

In mei van dit jaar heeft de centrale overheid de aankoopbelasting op sommige uitstootarme personenauto’s met 50 procent verlaagd, terwijl gemeentelijke overheden met subsidies en stimulerende maatregelen eveneens hebben bijgedragen om kopers te lokken.

In China werden tijdens de maand juli in totaal 1,84 miljoen personenwagens verkocht. Dat was 20,1 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20