BuzzFeeds CEO Jonah Peretti liet donderdag in een nota weten dat het bedrijf zijn nieuwsafdeling BuzzFeed News zal stilleggen. Zo’n 180 mensen zullen hun baan verliezen.
In het nieuws: Meteen nadat het nieuws bekend werd gemaakt, kelderde het aandeel van het bedrijf met zo’n 20 procent naar 75 dollarcent.
- 15 procent van de werknemers van het bedrijf worden ontslagen. BuzzFeed zal zich nu voornamelijk focussen op ‘listicles’, de artikelen in lijstvorm waar de site bekend door werd, en video’s.
- Het bedrijf zal wel nog nieuws blijven maken. Dat zal nu echter uitsluitend via de website HuffPost gebeuren.
- Peretti zei in zijn nota aan werknemers dat hij “te veel had geïnvesteerd” in BuzzFeed News omdat hij geloofde in “hun werk en missie”. Het nieuws op de website bleef echter altijd gratis, waardoor de divisie nooit genoeg winst kon maken.
Virale content en native advertising
Een beknopte geschiedenis: BuzzFeed werd in 2006 opgericht als website die virale content op het internet moest opvolgen.
- Het bedrijf stond toen vooral bekend om zijn online quizzen, ‘listicles’ en zijn berichtgeving over popcultuur. Het verdienmodel was gebaseerd op native advertising, advertenties die dezelfde vormfactor als content op de website gebruiken, zodat lezers er meer op zouden klikken.
- In 2011 werd Ben Smith van Politico aangenomen als hoofdredacteur. Hij moest van BuzzFeed News de serieuze tak van het bedrijf maken.
- Dat lukte ook: BuzzFeed News publiceerde een aantal primeurs en onderzoeksjournalistieke stukken. Uiteindelijk won de divisie meerdere prijzen, waaronder de Pulitzerprijs.
- Toch was dat niet genoeg om BuzzFeed in de ogen van het brede publiek een volwaardige speler in het medialandschap te maken. Uit een onderzoek van 2014 bleek dat het merendeel van de Amerikaanse bevolking, ongeacht hun afkomst of leeftijd, BuzzFeed als een onbetrouwbare nieuwsbron zag.
(evb)