Een belasting of totale afschaffing van airmiles zou een positieve impact hebben op het klimaat, oordeelt een Brits comité.
Vliegen heeft een groot effect op ons klimaat. Om de klimaatdoelstellingen van de Parijsakkoorden te halen, moet er daarom een taks op airmiles komen, oordeelt het Committee on Climate Change, het CCC, een Britse overleggroep van de overheid. Groot-Brittannië heeft zich geëngageerd om die doelstellingen te halen. Dat staat er ook in wetten verankert.
Minder extra vluchten
Airmiles zijn een soort kortingen die vliegtuigmaatschappijen toekennen aan trouwe klanten. Per gevlogen kilometer, krijgt u meer toegang tot bepaalde voordelen, zoals vliegen in eerste klasse. Omdat vliegen de snelste manier is om de ecologische voetafdruk te beïnvloeden, moeten de airmiles er dus aan geloven. Volgens het CCC moedigen airmiles toeristen aan om extra vluchten te nemen en hebben die dus een rechtstreekse impact op het klimaat.
Airmiles volledig afschaffen, zal niet lukken, weet ook het CCC. Toch lijkt een taks niet al te ver gezocht. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de vluchten wordt uitgevoerd door 15% van de bevolking. Net dat deel van de bevolking is rijker en minder gevoelig voor prijsschommelingen in de luchtvaart. Ter vergelijking: de helft van de Britten vliegt minder dan 1 keer per jaar.
Minder uitstoot op vliegtuigen
Het comité wil meteen ook langere vluchten belonen en kortere vluchten bestraffen, omdat die meer benzine vragen. Er moet ook een verschuiving komen van vliegtuigen naar treinen. De opbrengsten van de taks zouden kunnen dienen om research naar lage-emissievluchten te sponsoren.
Luchtvaartmaatschappijen zien zulke taksen al even komen. In oktober kondigde IAG, International Airlines Group, die ondermeer British Airways, Aer Lingus en Iberia overkoepelt, aan dat zij alle koolstofuitstoot zouden neutraliseren of vermijden tegen 2050. IAG heeft 570 vliegtuigen in haar vloot.