Brad Pitt sleept Angelina Jolie voor rechter wegens “heimelijke” verkoop van haar belang in wijndomein Miraval

Een nieuwe wending in de jarenlange ‘wijnoorlog’ tussen de supersterren Brad Pitt en Angelina Jolie, die in een bitter echtscheidingsgevecht verwikkeld zijn: Pitt wil via de rechter de verkoop van haar belang in het Zuid-Franse wijndomein Château Miraval terugdraaien.

Het wijndomein, dat ook de plaats is waar Jolie en Pitt in 2008 trouwden, is een van de bekendste financiële twistappels in de echtscheidingssaga. Jolie wou af van haar aandelen, maar wou die niet afstaan aan Pitt. In oktober leek er eindelijk een deal gesloten, waarbij Jolie haar aandelen verkocht aan een dochterbedrijf van Stoli. Die Luxemburgse drankenreus wordt gecontroleerd door de schatrijke Russische ‘wodkatycoon’ Yuri Shefler.

In zijn officiële communiqué liet Stoli toen uitschijnen dat de deal de zegen had gekregen van Pitt, die in principe een voorkooprecht had op het belang van Jolie. “We zijn verheugd om naast Brad Pitt een positie te hebben als curatoren van deze buitengewone wijnoogsten”, klonk het toen.

Rechtszaak

Maar Pitt zelf geeft nu een heel andere versie van de feiten, zo blijkt uit de zaak die hij voor een rechter in Los Angeles brengt. Hij beweert dat hij nooit de kans gekregen heeft om zijn voorkooprecht uit te oefenen, wat van hem de volledige eigenaar zou maken, en dat Jolie de deal met de bedrijven van Shefler zonder zijn medeweten heeft bedisseld, staat te lezen in de inleidende documenten waarover meerdere Amerikaanse media berichten.

De acteur heeft altijd meer interesse gehad in de uitbouw van de Miravalwijnen dan zijn voormalige echtgenote en poseerde ook op reclame-affiches voor het merk, dat vooral bekend is voor zijn roséwijnen. Hij ziet een co-beheer van het wijndomein, dat ook een van zijn privéwoningen is, met Shefler en co niet zitten en eist dat de verkoop volledig teruggedraaid wordt.

Château Miraval – Isopix

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.