De Duitse autofabrikant BMW wil de productiekosten in zijn fabrieken tegen het midden van dit decennium sterk verlagen. Dat heeft Milan Nedeljkovic, directeur productie bij de Duitse constructeur, in een gesprek met de Duitse krant Handelsblatt gezegd. Nedeljkovic benadrukte daarbij dat het bedrijf de productiekosten per voertuig tegen het midden van dit decennium – vergeleken met het niveau van twee jaar geleden – met 25 procent wil verminderen.
Die ingreep moet BMW volgens Nedeljkovic toelaten om zijn positie tegenover rivalen zoals Volkswagen, Daimler of Tesla te versterken.
Logistiek
“Onder meer de introductie van software voor een betere planning van de productieprocessen moet tot een verlaging van de kostprijs leiden”, betoogde Nedeljkovic. “Ook zal de logistiek worden afgeslankt, terwijl de capaciteit van de bestaande fabrieken beter zal worden benut.”
De ingrepen moeten BMW ook helpen een aantal tegenslagen op te vangen. De autobouwer verwacht dat de duurdere grondstoffenprijzen dit jaar een bijkomende kost van mogelijk 1 miljard euro zal opleveren. Na de coronacrisis moet er immers bij veel grondstoffen en halffabrikaten – waaronder staal – een schaarste worden vastgesteld.
Door de leveringsproblemen van elektronische chips heeft BMW dit jaar een productieachterstand van 30.000 auto’s opgelopen. Het bedrijf hoopt die kloof tijdens de tweede helft van dit jaar te kunnen dichten.
Bij BMW loopt trouwens nog een bezuinigingsprogramma dat voor de uitbraak van de coronacrisis was aangekondigd. Die ingreep moest over een periode van drie jaar een besparing van in totaal 12 miljard euro opleveren. Daarbij moesten ook duizenden arbeidsplaatsen worden geschrapt.
BMW besliste daarbij ook om het aantal modellen in zijn portfolio te verminderen, waardoor de complexiteit van de productie moest worden afgebouwd.
Hongarije
Oliver Zipse, topman van BMW, kondigde eerder al aan dit jaar tussen 5 procent en 10 procent meer wagens te willen afleveren. Daarmee zou de Duitse constructeur opnieuw het productieniveau van 2,5 miljoen voertuigen twee jaar geleden – voor de uitbraak van de coronacrisis – willen benaderen. Op middellange termijn wordt echter gemikt op een productie van 3 miljoen exemplaren per jaar.
Bij de geplande kostenreductie is volgens Nedeljkovic ook voor de overstap naar de elektrische aandrijving een belangrijke rol weggelegd. Vooral vanaf het midden van dit decennium zou die impact sterk merkbaar moeten zijn.
Volgend jaar wil BMW al dertien volledig elektrische modellen op de weg hebben. Over vier jaar krijgt de productie echter een compleet nieuwe architectuur. Dan zal er sprake zijn van een totaal nieuwe klasse wagens, gebaseerd op de modernste ontwikkelingen van de elektrische aandrijving. Tegen eind dit decennium wil BMW dat de helft van zijn verkochte wagens exclusief door elektrische motoren wordt aangedreven.
“De vestiging die BMW momenteel in de Hongaarse stad Debrecen bouwt, moet daarbij de blauwdruk worden voor de ombouw van de bestaande fabrieken van de groep”, merkt Nedeljkovic daarbij nog op. (lb)