Big Tech krijgt strengere EU-regels opgelegd

Het Europees Parlement, de Commissie en de Europese raad zijn het gisteren ook eens geraakt over de ‘Digital Markets Act‘, een wettelijk kader voor de EU dat digitale monopolies en kartelvorming veel harder gaat aanpakken.

  • Meteen mogen spelers als Google, Amazon, Microsoft, Meta (Facebook) en Apple, maar ook Alibaba of Booking.com zich aangesproken voelen: zij zijn bedrijven die of meer dan 75 miljard euro waard zijn, of meer dan 7,5 miljard euro omzet doen. Het is dat soort bedrijven op wie de nieuwe regels van toepassing zijn.
  • Daarbij moeten die spelers hun besturingssystemen openen voor apps van derde partijen, waardoor iPhone-gebruikers bijvoorbeeld meer keuze gaan krijgen.
  • Tegelijk mogen de grote spelers hun eigen services, zoals Google in hun zoekresultaten, niet meer gaan bevoordelen. De data van de consumenten wordt daarbij nog meer beschermd.
  • Het nieuwe wettelijke kader is een werk dat 15 maanden aansleepte, en waar gigantische lobbying aan te pas kwam. Maar die heeft dus weinig gewerkt. Want de EU verschuift haar aanpak hierdoor van achteraf bestraffen en zware antitrust boetes opleggen, naar proactief zaken gaan opleggen en verbieden.
  • Binnen de EU lijkt het menens: zo’n 220 nieuwe ambtenaren zouden zich gaan inzetten om de controle uit te oefenen en te zien of de grote techspelers wel degelijk de regels naleven.
  • De beslissing van de EU leverde grote diplomatieke spanningen op met de VS, die niet graag ziet hoe haar industrie beteugeld wordt van buitenaf. Maar ook in de VS zelf keerde de sfeer: bedrijven als Facebook en Google worden ook daar, zeker door de Democraten, steeds kritischer benaderd.

Google Amazon Microsoft Meta Apple Alibaba Booking.com

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20