Beter rijk geboren dan arm en getalenteerd

Bij academisch succes heeft geld een grotere impact dan genetica. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de New York University op basis van de genetische eigenschappen van meer dan één miljoen mensen. Vastgesteld werd dat studenten uit rijke bevolkingsgroepen dubbel zoveel kans hadden een universitair diploma te halen dan leeftijdsgenoten uit armere populaties.

Bovendien moest worden opgetekend dat getalenteerde studenten uit lagere inkomensklassen minder kans op een diploma maakten dan collega’s met gemiddelde vaardigheden uit de rijkere groepen.

Ruggensteun

“Uit het onderzoek blijkt dat rijkere en armere bevolkingscategorieën evenveel natuurlijk talent herbergen,” zegt onderzoeksleider Kevin Thom, professor economie aan de New York University. “Een bovengemiddelde aanleg is echter geen garantie op academisch succes.”

“Het onderzoek toonde dat 63 procent van de getalenteerde jongeren uit de rijkere bevolkingsgroepen een universteitsdiploma haalden. Studenten met gelijkaardige vaardigheden uit armere inkomenscategorie hebben daarentegen slechts 24 procent kans een universitaire opleiding te kunnen afronden. Dat is zelfs minder dan matige studenten uit de rijkere populaties, waar een score van 27 procent werd geregistreerd.”

“Dit leidt tot de conclusie dat academisch matig aangelegde kinderen uit de rijkere bevolkingscategorieën 3 procentpunt meer kans maken een diploma te halen dan hun meest talentvolle leeftijdsgenoten uit de armere bevolkingsgroepen,” benadrukken de onderzoekers.

“De resultaten van de studie kunnen een impact hebben op de percepties over academische succes in rijke en arme gezinnen. Kinderen die niet op belangrijke materiële ruggensteun kunnen rekenen, staan in het onderwijs voor een zware opdracht. Dat geldt zelfs voor de meest talentvolle kinderen die in de lagere inkomenscategorieën kunnen worden aangetroffen.”

Verlies

“Op die manier dreigt het potentieel van veel jongeren onbenut te blijven,” zeggen de onderzoekers nog. “Dit leidt tot een groot verlies. Niet alleen de jongeren zelf worden getroffen, maar ook de economie wordt met negatieve gevolgen geconfronteerd. Getalenteerde personen die uiteindelijk zonder diploma het volwassen leven moeten instappen, hadden in andere omstandigheden mogelijk een grotere of zelfs unieke meerwaarde voor de maatschappij kunnen zijn.”

Het onderzoek toonde echter ook aan dat in de rijkere bevolkingsgroepen niet meer talent aanwezig is dan in de laagste inkomenscategorieën.

“Het intelligentie-gen bestaat niet,” beklemtoont Thom. “Kinderen uit rijkere klassen kunnen bij metingen over het intelligentie quotiënt mogelijk wel betere scores halen, maar dat heeft te maken met de grotere investeringen die hun ouders in opvoeding en vorming hebben kunnen doen.”

Meer