Beleggingsmiljardair Ron Baron: “Het grootste risico voor Tesla is Musks gezondheid”

Het aandelenbezit in Tesla van Baron Capital, miljardair Ron Barons investeringsmaatschappij, is opgelopen tot meer dan 6,1 miljard dollar sinds Baron in 2014 voor het eerst in de elektrische autofabrikant investeerde. Baron Capitals eerste belang in Tesla was 380 miljoen dollar waard. Zakenzender CNBC had een gesprek met de investeerder over de toekomst van Tesla, een bedrijf waar hij blijft in geloven: “Er zouden geen elektrische auto’s zijn als Elon Musk er niet was geweest, in feite zouden we waarschijnlijk niet in de ruimte zijn (…) als Elon Musk er niet was geweest.”

  • Baron Capital Management bouwde zijn belang in Tesla op tussen 2014 en 2016.
  • Het fonds investeerde eerst 380 miljoen dollar tegen een gemiddelde kostprijs per aandeel van 43,07 dollar, volgens Baron. Nu zijn Tesla-aandelen geprijsd op iets meer dan 1.000 dollar per stuk.
  • Zijn fonds bezit ook ongeveer 1,3 miljoen aandelen van Elon Musks SpaceX, dat voor het eerst werd gekocht in september 2017.
  • Baron Capital, met meer dan 400 investeringen in zijn portefeuille en 58,9 miljard dollar aan beheerd vermogen, heeft zijn klanten 54 miljard dollar aan winst opgeleverd – waarvan 6,1 miljard dollar afkomstig is van Tesla, aldus de oprichter.
  • “Ik denk dat we waarschijnlijk nog 10 jaar een investeerder zullen zijn, hetzelfde (geldt voor) SpaceX”, klinkt het.

“Erg sceptisch”

Maar de oude Tesla-bull – die jaren eerder voorspelde dat het bedrijf een waardering van een biljoen dollar zou bereiken – had ook zo zijn twijfels. Hij stipte aan dat het houden van het aandeel lang niet gemakkelijk was bij aanzienlijke prijsschommelingen.

“Toen ik Elon 10 jaar geleden voor het eerst ontmoette … Ik was erg sceptisch over de vraag of het zou succesvol zijn,” zei hij. Baron voegde hieraan toe dat meer dan 50 projecten voor autobedrijven die aan hem gepitcht waren, zijn mislukt.

De dingen namen voor hem een positieve wending wanneer Tesla in 2012 de Model S produceerde.

Geen aantrekkelijke investering

Baron zei dat zelfs de vrienden van Musk dachten dat de autofabrikant geen aantrekkelijke investering zou zijn, omdat de Tesla-CEO niet gericht was op winstgevendheid op korte termijn.

In plaats daarvan herinvesteerde Musk de winst in het bouwen van nieuwe fabrieken, het doen van onderzoek, en het lanceren van nieuwe automodellen.

“We investeren in bedrijven die in zichzelf investeren – die huidige winsten afstraffen om veel grotere bedrijven te worden,” zei Baron. “Dat is wat hij aan het doen was.”

SpaceX

De vroege Tesla-investeerder is ook enthousiast over Musks SpaceX onderneming, die eerder deze maand een waardering van 100 miljard dollar bereikte. Baron suggereerde dat de meeste mensen niet zo nieuwsgierig naar de ruimte zouden zijn zonder de charismatische miljardair, en dat de Amerikaanse regering meer waardering zou moeten hebben voor de bijdragen van Musk.

“Er zouden geen elektrische auto’s zijn als Elon Musk er niet was geweest, in feite zouden we waarschijnlijk niet in de ruimte zijn (zoals we nu zijn) als Elon Musk er niet was geweest,” zei Baron. “De twee populairste bedrijven voor ingenieurs als ze afstuderen om voor te werken zijn … Tesla en SpaceX.”

Grootste risico

Het grootste risico voor de toekomst van Tesla is volgens Baron de gezondheid van Musk. “Hij slaapt vijf uur per dag en hij werkt 19 uur per dag … dus op korte termijn is dat het risico,” aldus Baron.

Ondanks het gebrek aan slaap, is Musk momenteel in goede gezondheid, zei Baron. “Hopelijk blijft hij nog heel lang gezond, hij heeft grote plannen.”

De beurswaarde van Tesla is momenteel meer dan 1 biljoen dollar, waarbij de aandelen woensdagmiddag bijna 3 procent stegen.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.