Autoluwe plannen van Parijs uitgesteld tot 2024

De komst van de autoluwe zone in de binnenstad van Parijs is uitgesteld tot 2024. Oorspronkelijk stond 2022 op de agenda om auto’s in de eerste vier arrondissementen te verbannen. Burgemeester Anne Hidalgo wil Parijs zo een groener en gezonder imago doen uitstralen.

In 2020 trok Anne Hidalgo (PS) naar de kiezers met de belofte om in Parijs meer ruimte te voorzien voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Terwijl ze tijdens de eerste maanden na haar verkiezing die belofte waarmaakte door kilometers aan fietspaden aan te leggen, maakte ze ook de plannen bekend om van de Parijse binnenstad een autoluwe zone te maken, zone à trafic limité (ZTL) heet dat in het Frans.

Het gebied omvat de hele wijk Paris Centre, waarin de eerste vier arrondissementen in 2020 zijn samengevoegd. Daarbovenop zullen ook delen van het 5de, 6de en 7de arrondissement langs de oever van de Seine opgenomen worden in de zone. In die regio wordt alle doorgaand verkeer verboden. Plaatselijk verkeer, openbaar vervoer, prioritaire voertuigen en taxidiensten blijven er toegelaten.

In totaal gaat het om een gebied van 14 vierkante kilometer. Dat zou goed zijn voor een totaal van 350.000 tot 550.000 dagelijkse verplaatsingen. Het stadsbestuur meent echter dat slechts in 30 procent van die verplaatsingen een auto werkelijk noodzakelijk is. “Voor de andere 70 procent is de auto een gemak.”

Plattegrond van de zone die vanaf 2024 autoluw wordt – Bron: Ville de Paris

De oorspronkelijke plannen om in het voorjaar van 2022 die autoluwe zone in te voeren, worden nu opgeschort tot het einde van 2023 of het begin van 2024. In de tussentijd zal nog een impactstudie uitgevoerd worden, en wordt een enquête gelanceerd die naar de mening van de Parijzenaars moet peilen.

Het absolute doel is om de autoluwe zone te implementeren vóór de Olympische Spelen van 2024, die dat jaar in de stad zullen plaatsvinden.

Vijftien-minuten-stad

Hidalgo en haar rood-groene stadsbestuur willen naar eigen zeggen een nieuw evenwicht bereiken in de publieke ruimte, waar voetgangers en fietsers voldoende ruimte krijgen. Tegelijkertijd hoopt ze om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren, en de geluidsoverlast die de auto’s veroorzaken te verminderen. Tenslotte wil het stadsbestuur van de openbare ruimte een ontmoetingsruimte maken, waar iedereen in een aangename en gezonde omgeving kan samenkomen.

De plannen zijn gebaseerd op het principe van de vijftien-minuten-stad. Dat houdt in dat alle noodzakelijke diensten zich op een kwartier stappen of fietsen van de burgers bevinden. Daarmee wil Parijs ook bij de lijst van fietsvriendelijke Europese steden horen, zoals Kopenhagen, Utrecht en Gent.

Eerder keurde Hidalgo – die (vooralsnog met weinig bijval) ook een gooi doet naar het presidentschap – al de plannen goed om van de befaamde Boulevard des Champs-Élysées een “buitengewone tuin” te maken, met meer groen en meer ruimte voor fietsers en wandelaars.

Niet zonder kritiek

Dat alles verloopt niet zonder kritiek. De groep Changer Paris – naar eigen zeggen republikeins, centristisch en onafhankelijk – voert protest tegen de invoering van zo’n autoluwe zone. Die zou het centrum van de stad nog meer tot een toeristische attractie omvormen, waaruit de lokale bewoners weggepest worden.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.