Ook Parijs streeft naar een autovrij stadscentrum, oevers Seine inbegrepen

Parijs wil het autoverkeer in het centrum van de stad drastisch verminderen. Dat staat in een plan dat door het stadsbestuur naar voor wordt geschoven. Het voorstel wil vanaf volgend jaar in vier wijken van het centrum van de Franse hoofdstad het doorgaand verkeer bannen. Daarbij moet voorrang gegeven worden aan fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer.

Het stadsbestuur benadrukt dat de introductie van de autoluwe zone zal resulteren in een minder vervuilde, groenere, rustigere en veiligere stad. Tijdens de coronapandemie legde Parijs al honderden kilometers bijkomende fietspaden aan.

Vijftien minuten

Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, werd vorig jaar herkozen met de belofte het principe van de vijftien-minuten-stad te zullen invoeren. Volgens die aanpak zou het voor bewoners gemakkelijker worden om zich binnen een kwartier van hun woning met een zachte vorm van mobiliteit – te voet of met de fiets – naar winkels, scholen en diensten te verplaatsen. 

Het plan bepaalt dat bewoners en bedrijven in het centrumgebied nog wel van de auto gebruik mogen maken, maar doorgaand verkeer wordt verboden. Opgemerkt wordt dat het voorstel deel uitmaakt van een aanpak die ervoor moet zorgen dat de openbare ruimte die momenteel door de auto is ingepalmd, kan worden teruggewonnen ten gunste van nieuwe, gebruiksvriendelijker en minder vervuilende vormen van mobiliteit.

Het stadsbestuur heeft een plan met de grenzen van het autoluwe Parijs voorgesteld. Het gebied zal zich uitstrekken van de Bastille in het oosten tot de Tuileries in het westen en zal ook de beide oevers van de Seine, inclusief een gedeelte van St. Germain, omvatten.

Consultatie

David Belliard, onderburgemeester van Parijs, zei dat het plan het voorbeeld volgde van andere steden zoals Madrid, Nantes en Rome, die eerder ook al een aantal wijken tot voetgangersgebied hebben omgevormd.

Belliard benadrukte echter dat het niet de bedoeling is om het autoverkeer volledig te elimineren. ‘Bewoners, personen met een beperkte mobiliteit, taxi’s en lokale handelaars zullen nog altijd met de auto toegang tot het stadscentrum krijgen,’ aldus de onderburgemeester.

Er werd over het nieuwe voetgangersplan een consultatie gelanceerd, waarbij de inwoners van de stad hun mening over de voorstellen kunnen geven. Die raadpleging zal later dit jaar worden afgesloten. Op basis daarvan zal uiteindelijk worden beslist welke autogebruikers ook in de toekomst nog toelating zullen krijgen om de zone te betreden.

(evb)

Meer