Autobouwers sluiten breed akkoord rond patenten mobiele technologieën

Meer dan een dozijn autofabrikanten, waaronder Toyota en Nissan, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Avanci, een internationale marktplaats voor octrooilicenties. De overeenkomst biedt de autoconstructeurs tegen een vaste vergoeding toegang tot mobiele technologieën van eenenvijftig technologiebedrijven.

Hiermee kunnen de autofabrikanten de implementering van de toepassingen in hun wagens vereenvoudigen en kunnen ze dure en aanslepende juridische conflicten vermijden.

Vergoeding

Door het contract met Avanci krijgen de autofabrikanten toegang tot patenten rond mobiele technologieën van de tweede, derde en vierde generatie van een brede reeks bedrijven, waaronder Nokia, Ericsson en Acer.

De toepassingen hebben op een grote waaier activiteiten, zoals sensoren en ontwikkelingen rond autonome mobiliteit, betrekking. Avanci rekent per verkochte wagen een vergoeding van 20 dollar aan. Dat bedrag wordt vervolgens, na inhouding van een commissie voor Avanci, onder de octrooihouders verdeeld. Tot voor kort werd een vergoeding van 15 euro aangerekend.

“Dankzij de nieuwe contracten – waarbij onder meer ook Renault, Stellantis en Honda zijn betrokken – kan tussen 80 procent en 85 procent van de wereldwijde autoproductie door de licenties toegang tot mobiele technologieën krijgen”, merkt Mark Durrant, vice-president van Avanci, in een commentaar op de nieuwe overeenkomst op.

De akkoorden zorgen ervoor dat dreigende juridische procedures tussen autofabrikanten en toeleveranciers van mobiele technologieën vermeden zouden kunnen worden. Tot nu toe moesten de partijen voor het gebruik van de toepassingen met elkaar onderhandelingen opstarten.

Daarbij bleek het echter vaak verkeerd te lopen, waardoor de partijen in veel gevallen in een aanslepend juridisch geding over de vergoeding van octrooirechten verzeild raakten. Door de nieuwe overeenkomst zouden dergelijke procedures in de toekomst grotendeels tot het verleden moeten behoren.

5G-technologieën

Onder meer wordt daarbij gewezen naar een conflict tussen Mercedes-Benz en Nokia. Volgens het Finse technologieconcern had de Duitse autobouwer zonder toelating van ontwikkelingen van Nokia gebruik gemaakt. Uiteindelijk werd in het geding vorig jaar een vergelijk gevonden, waarbij Mercedes-Benz zich in een vergoeding voor het Finse bedrijf schikte.

Ook Volkswagen werd door Acer aangeklaagd. De Duitse autobouwer zou zonder licentie op 4G-technologie van Acer beroep hebben gedaan. In maart werd tussen beide partijen een schikking getroffen.

“De automarkt kent bovendien een grote versnippering”, verduidelijken waarnemers. “Het is voor octrooihouders niet efficiënt om met elke individuele autobouwer over het gebruik van hun technologie te moeten onderhandelen.”

Avanci wil nu ook rond de licenties van 5G-patenten een breed akkoord tot stand brengen. Experts verwachten wel dat de vergoedingen voor deze technologieën – die een hoger niveau van innovatie vertonen – gevoelig duurder zullen uitvallen.

(bg)

Meer