Autosector laat minder patenten registreren; echter geen teken van tanende innovatie

Het voorbije jaar hebben de autoconstructeurs in de Verenigde Staten minder patenten geregistreerd dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent IFI Claims Patent Services. Rekening houdend met het feit dat de sector een belangrijke transitie – met vele nieuwe ontwikkelingen – beleeft, is het voor de analisten niet duidelijk welke reden voor de daling moet worden gegeven.

Een groot deel van de patenten die het voorbije jaar werden toegekend, was volgens de consulent gelinkt aan de ontwikkeling van elektrische wagens.

Pandemie

Uit het rapport blijkt dat er door de Amerikaanse autoriteiten aan de autoconstructeurs het voorbije jaar 7 procent minder patenten werden toegekend dan het jaar voordien. Nochtans beleeft de sector een periode met heel wat technologische innovaties.

Opgemerkt wordt dat nagenoeg alle autobouwers, één merk uitgezonderd, het voorbije jaar een lagere patentactiviteit hebben laten optekenen.

“Het is niet duidelijk welke reden achter de daling van de patentactiviteit moet worden gezocht”, stipt Mike Baycroft, chief executive van de IFI Claims Patent Services, aan. “Mogelijk moet daarbij naar de uitbraak van de coronacrisis worden gewezen, waardoor het werk van ontwikkelaars en bedrijven zou kunnen zijn verstoord.”

“Hierdoor zou de pijplijn aan nieuwe aanvragen voor patenten gedeeltelijk kunnen zijn opgedroogd. Maar dit rijmt niet met het jaar voordien, toen de pandemie de sector nog meer onder druk had gezet, maar toch geen daling van de patentactiviteit moest worden gemeld.”

“Mogelijk heeft ook het Amerikaanse patentbureau momenteel niet voldoende capaciteit beschikbaar om de aanvragen te verwerken”, oppert Baycroft.

Toyota

Analist John Adams stelde echter dat een daling van het aantal nieuwe patenten niet betekent dat ook de innovatie in de sector een achteruitgang zou kennen.

“Het is voor de autosector niet ongewoon om met patenten te wachten wanneer er grote projecten op stapel staan”, voerde hij aan. “Op die manier kunnen ze die ontwikkelingen beter voor de buitenwereld afschermen. Eens een patent is toegekend, weet iedereen aan welke projecten de aanvrager werkt.”

Het grootste aantal patenten in de autosector werd toegewezen aan de Japanse autobouwer Toyota (2.753). Daarmee voerde de Japanse constructeur voor het achtste jaar op rij de ranglijst aan.

Ford Motor eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Hyundai, Honda en Kia. Honda was bij de grote fabrikanten het enige merk dat meer patenten kon registreren dan het jaar voordien. Hierdoor wisselden Honda en Kia in de rangschikking van plaats.

Uit het rapport blijkt nog dat ook de meeste landen het voorbije jaar minder patenten hebben toegewezen gekregen. Hier vormde China een uitzondering. Beijing Automotive Group en Saic Motor konden zich daarbij onder de partijen met de grootste patentactiviteit scharen.

(lp)

Meer