Autobouwer McLaren op zoek naar extra kapitaal; beursgang is niet uitgesloten

De Britse autobouwer McLaren, fabrikant van luxe sportwagens, voert gesprekken om een bedrag van 500 miljoen dollar extra kapitaal op te halen. Daarbij is ook een samengaan met een Special Purpose Acquisition Company (Spac) niet uitgesloten. Dat heeft Mike Flewitt, topman van McLaren Automotive, tegenover de Britse zakenkrant Financial Times gezegd.

De bijkomende financiële middelen zullen door het bedrijf gebruikt moeten worden om zijn financiële situatie te versterken. McLaren is door de coronacrisis zwaar getroffen.

Verliezen

Om bijkomende middelen op te halen zou onder meer ook een belang in de racedivisie van McLaren te koop kunnen worden aangeboden. De toekomst van de divisie McLaren Applied, die technologie aan externe partijen levert, zou eveneens kunnen worden herbekeken.

McLaren boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 389,2 miljoen pond. Dat betekende een terugval met meer dan 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Over datzelfde tijdsbestek liepen de verliezen op van 68,2 miljoen pond naar 312,9 miljoen pond. Onder invloed van de coronacrisis moest het bedrijf bovendien een kwart van zijn arbeidsplaatsen te schrappen. De voorbije zomer diende McLaren tevens een noodfinanciering van 150 miljoen pond aan te vragen.

‘Er is een grote herstructurering noodzakelijk,’ erkende Mike Flewitt. ‘McLaren had twee bijzonder succesvolle jaren achter de rug, maar beschikt niet over de nodige reserves die het bedrijf zouden toelaten om op eigen kracht de impact van een zware crisis te overwinnen.’

‘Er wordt nu met verschillende partijen gepraat om het vermogen van het bedrijf de volgende maanden met een bedrag tussen 300 miljoen pond en 500 miljoen pond op te drijven. Daarbij wordt geen enkele oplossing uitgesloten. Er kan met elk type investeerder worden samengewerkt.’

‘Ook een samengaan met een Spac kan tot de mogelijkheden behoren,’ aldus Flewitt. Daarmee zou McLaren inspelen op een mechanisme dat bij bedrijven dit jaar opvallend populair is geworden om financiële middelen op te halen.

Racedivisie

Door een samengaan met een Spac zou McLaren zijn opwachting op de beurs maken en daar sectorgenoten zoals Aston Martin en Ferrari vervoegen. Het opgehaalde geld zal worden gebruikt om schulden af te betalen. Aan het einde van het derde kwartaal was de schuldenlast van McLaren tot 661 miljoen pond opgelopen.

McLaren zoekt ook nog altijd naar een overnemer voor zijn hoofdkwartier in Woking. Na de verkoop zou de autobouwer het complex met een leaseback verder blijven gebruiken. ‘Op die manier moet McLaren minder middelen met een kapitaalinjectie proberen te verzamelen,’ benadrukt de Financial Times.

Ook de verkoop van een minderheidsbelang in het raceteam zou voor extra financiering kunnen zorgen. McLaren zou wel proberen om een meerderheidsbelang in de racedivisie te behouden.

De toekomst van de divisie McLaren Applied wordt eveneens onder de loep genomen. De afdeling is verantwoordelijk voor de technologische ontwikkelingen van het merk.

‘In tegenstelling tot Ferrari, Lamborghini of Aston Martin kan McLaren daarbij niet terugvallen op een partnership met een grote autofabrikant,’ verduidelijkt de Financial Times. ‘Dit betekent dat McLaren het grootste deel van zijn technologische ontwikkeling met eigen middelen moet financieren.’

McLaren heeft zopas bijna 400 miljoen pond geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuw hybride systeem, dat in de toekomst de wagens van het Britse automerk zal moeten aandrijven.

Meer