Als het van de federale formateur Bart De Wever (N-VA) afhangt, gaat de fiscale vrijstelling voor de gereglementeerde spaarboekjes op de schop. Hij streeft naar een gelijke fiscale behandeling van alle kapitaalopbrengsten. Maar wat betekent dat juist voor de spaarder?
Key takeaways:
- Indien de fiscale vrijstelling voor de gereglementeerde spaarboekjes verdwijnt, wordt het veel eenvoudiger om die te vergelijken met andere vastrentende spaarproducten, zoals termijnrekeningen.
- Voorts hebben de Belgische banken een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van de buitenlandse concurrenten. Zij kunnen dankzij het gunstregime immers uitpakken met betere spaarvoorwaarden.
Context: De Wever wil sleutelen aan de spaarfiscaliteit.
- Wie spaart, moet vandaag op de eerste 1.020 euro aan interesten geen belastingen betalen. Zodra je spaargeld meer opbrengt, ben je de fiscus op alles boven dat plafondbedrag een roerende voorheffing van 15 procent verschuldigd. Dat is bovendien een gunsttarief, want normaal bedraagt die taks 30 procent.
- De Wever wil de fiscale discriminatie tussen spaarboekjes en andere spaarproducten wegwerken.
- Bedoeling is dat spaarders en beleggers een deel van de betaalde belasting wel kunnen recupereren via de belastingaangifte. Hoe hoog dat bedrag zal zijn, is nog niet bekend.
- Dat is vandaag bijvoorbeeld al het geval voor de dividenden. Via de personenbelasting kan je elk jaar de roerende voorheffing op 833 euro aan dividenden recupereren. Dat komt neer op 249,90 euro (30% van 833 euro).
Waarom kan afschaffing fiscale vrijstelling spaarboekje in het voordeel zijn van de spaarder?
Duiding: De afschaffing gaat gepaard met enkele voordelen voor de spaarder.
- Om te beginnen, zal het eenvoudiger zijn om spaarproducten te vergelijken. Wie zich vandaag blindstaart om de geafficheerde rendementen komt er soms bedrogen uit.
- Je kan bijvoorbeeld het brutorendement van een (gereglementeerd) spaarboekjes niet blindelings vergelijken met dat van een termijnrekening. In dat laatste geval betaal je een roerende voorheffing van 30 procent, terwijl de brutorente van een spaarrekening hetzelfde is als de nettorente zolang je niet meer dan 1.020 euro aan interesten opstrijkt.
- Voorts zijn het vooral de banken die profiteren van de fiscale vrijstelling.
- Zij kunnen daardoor uitpakken met betere spaarvoorwaarden dan de buitenlandse concurrenten.
- “De vrijstelling van de roerende voorheffing op gereglementeerde spaarrekeningen is in werkelijkheid een confiscatie van dit belastingvoordeel door de banken, die zich zo verrijken over de rug van hun (kleine) klanten dankzij een ingewikkeld en ondoorzichtig systeem van premies en andere voorwaarden”, schreef Yves Delacollette, de ex-topman van Deutsche Bank België, een tijdje geleden op LinkedIn.
- Europa heeft overigens al kritiek geuit op het fiscale gunstregime voor de gereglementeerde spaarboekjes. De Europese Commissie heeft in oktober 2020 een inbreukprocedure tegen België geopend omdat de voorwaarden voor die fiscale vrijstelling zo specifiek zijn dat buitenlandse banken niet kunnen concurreren met Belgische. De discriminatie van buitenlandse spaarboekjes is ook al twee keer veroordeeld door het Europees Hof van Justitie, in 2013 en 2017.
- Als de fiscale vrijstelling verdwijnt, kan het dus de moeite lonen om ook spaarboekjes in het buitenland te vergelijken. Verschillende buitenlandse spelers bieden formules aan met een rente van minstens 3 procent bruto, leert een overzicht van Raisin, een site waarop je buitenlandse spaarrekeningen kunt vergelijken.
- Vergeet niet: Je moet het bezit van een buitenlandse rekening zelf aanmelden bij het Centraal Aanspreekpunt bij de Nationale Bank van België (NBB). Dat moet uiterlijk gebeuren op het moment van de aangifte in de personenbelasting voor dat jaar.