Afrika begint zich steeds meer als de werkplaats van de wereld op te werpen. Dat schrijven Adrià Budry Carbó en Dejan Nikolic in de Zwitserse krant Le Temps. Het continent werpt zich daarbij steeds meer op als een goedkopere concurrent voor de Chinese markt. Toch wordt opgemerkt dat Afrika nog een aantal belangrijke hindernissen moet overwinnen om zich op de internationale markt te manifesteren.
“Afrika neemt in de wereldwijde economie steeds meer de plaats in van China,” benadrukt de Zwitserse krant Le Temps. “China wordt immers met een vergrijzende bevolking geconfronteerd, terwijl zijn arbeidsbevolking door de sterke economische groei tevens op hogere lonen kan rekenen. Afrika daarentegen kan steeds meer op een jongere populatie rekenen.”
“Tot het einde van het volgende decennium zal de wereldwijde groei van de arbeidsbevolking voor de helft door Afrika worden gedragen. Bovendien kan het Afrikaanse continent nog steeds zijn goedkope arbeidsmarkt als een belangrijke troef naar voor schuiven. Afrika is dan ook de grootste kandidaat om van de herschikking van de Chinese economie te profiteren.”
Ethiopië
“Daarbij kan onder meer gewezen worden op Ethiopië, dat na Zuid-Afrika de snelst groeiende economie van Afrika is,” aldus Le Temps. “Vele westerse en Aziatische bedrijven hebben in het land een locatie gevonden om belangrijke kostenreductie te realiseren.”
“In Ethiopië kan immers teruggevallen worden op een gemiddeld maandloon van bijna 45 euro per maand. Dat is tien keer minder dan in China. Bovendien kunnen buitenlandse investeerders in Ethiopië rekenen op belangrijke fiscale kortingen. Onder meer de grote textielconcerns vinden in Ethiopië een belangrijk productie-atelier.”
“Addis-Abeba heeft zich tot doel gesteld het nieuwe industriële atelier – onder meer voor textiel, leder of elektronica – van de wereld te worden,” voert de Zwitserse krant nog. “Ethiopië evolueert daardoor steeds meer van een agrarische economie naar een industriële exportindustrie.”
“Op dit ogenblik vertegenwoordigt de industrie weliswaar nog altijd minder dan 10 procent van het Ethiopische bruto binnenlandse product, maar dat aandeel blijft een constante groei optekenen. Deze evoluties zijn echter van recente datum, want Afrika heeft lange tijd tevergeefs internationale activiteiten proberen aan te trekken.”
Fragmentatie
“De Afrikaanse lonen lagen echter veel te hoog in vergelijking met de Aziatische markten,” beklemtoont Aboubaker Hadi, voorzitter van de Autorité des Ports et Zones Franches de Djibouti. “Door de hogere levensstandaard die in Azië werd bereikt, begint die situatie echter stilaan te veranderen. Daardoor is Afrika in de internationale economie een concurrerende markt geworden.”
“Ethiopië probeert zich steeds meer te positioneren als een cruciaal onderdeel van de Nieuwe Zijderoute die China wil uitbouwen. Het land probeert zich dan ook bij Chinese investeerders te promoten.”
“Afrika is niet langer een regio die uitsluitend is gericht op de uitvoer van grondstoffen,” zegt ook Abebe Selassié, directeur van de Afrikaanse divisie van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). “Afrika telt vierenvijftig landen. In slechts achttien of negentien landen vertegenwoordigen grondstoffen een belangrijk onderdeel van de economie.”
“Daarentegen wordt steeds vaker gemikt op elektronica en telecommunicatie. Kenia heeft met Safaricom een wereldwijd leider op het gebied van mobiele betalingen. Maar ook de budgetluchtvaart beschouwt het Afrikaanse continent als een belangrijke groeimarkt.”
“Afrika blijft echter met een groot probleem geconfronteerd,” benadrukt Saïd Ibrahimi, directeur van de Casablanca Finance City Authority. “In tegenstelling tot Europa en Brazilië wordt Afrika, een gebied met één miljard consumenten, nog steeds met een gefragmenteerde markt gewerkt.”
“Indien men op lokaal vlak bedrijven wil creëren die op de internationale markt zouden kunnen opereren, moeten deze barrières worden afgebroken en moet de regionalisering van de Afrikaanse economie worden versneld.”
Ook de gebrekkige infrastructuur blijkt vaak nog een belangrijke hinderpaal.