De transitie naar elektrische mobiliteit gaat gepaard met een massale introductie van bedrijven op de wereldwijde beurzen. Dat fenomeen kon al sinds begin dit jaar worden opgemerkt en over een periode van drie jaar mag een totale investering van 100 miljard dollar in nieuwe beursnoteringen worden verwacht. Dat is de boodschap van het rapport van Patrick Steinemann, specialist mobiliteit bij Bank of America.
Steinemann merkt daarbij op dat deze introducties zich over de hele sector van de elektrische mobiliteit spreiden en betrekking hebben op zowel de autofabricage als de constructie van batterijen en de bouw van laadinfrastructuur.
Rivian Automotive
“De sector tekende al voor de grootste beursintroductie van dit jaar”, werpt Steinemann op. “Eerder deze maand haalde Rivian Automotive met zijn introductie op de beurs van New York een bedrag van 13,7 miljard dollar op. Sindsdien heeft het aandeel van Rivian nog eens 47 procent aan waarde gewonnen.”
“De fabrikanten van elektrische voertuigen begonnen sinds vorig jaar in toenemende mate het enthousiasme van de investeerders op te wekken”, benadrukt het persbureau Bloomberg. “Hun aandelen hebben inmiddels vaak een uiterst veelbelovend traject afgelegd, waarbij investeerders rekenen op een sterk oplopende vraag naar wagens met een duurzame aandrijving.”
“Het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Tesla, de grootste fabrikant van elektrische wagens in de wereld, heeft het voorbije jaar een waardeverdubbeling laten optekenen. Sectorgenoten hebben met beursintroducties en andere operaties eveneens miljarden dollar opgehaald.”
“De tien grootste batterijfabrikanten van de wereld zullen hun productiecapaciteit naar verwachting volgend jaar bijna verdrievoudigen”, voert Bloomberg nog aan. “Er is immers een grote capaciteitsverhoging noodzakelijk om op de toekomstige vraag, die volgens voorspellingen een sterke toename zal tonen, te kunnen beantwoorden.”
Eigen universum
“De batterijfabrikanten zullen in de wereld van de elektrische mobiliteit een eigen universum vormen” werpt Steinemann op. “Deze ondernemingen gaan nu een fase in waarin de massale capaciteitsopbouw een gigantisch kapitaal vereist om de groei van de vraag naar elektrische voertuigen bij te houden.”
“Tot nu toe zijn de batterijbedrijven grotendeels met schulden gefinancierd, maar de volgende fase van hun groei zal vooral op beursintroducties steunen.”
Een van de grote introducties die volgend jaar kunnen worden verwacht, komt wellicht op naam van LG Energy Solution, producent van batterijen en momenteel een divisie van het Zuid-Koreaanse concern LG Chem.
Geraamd wordt dat LG Energy Solution, na de Chinese groep Contemporary Amperex Technology (Catl) de grootste fabrikant van autobatterijen in de wereld, met de introductie een bedrag van ongeveer 10 miljard dollar zou kunnen ophalen. Het Zuid-Koreaanse bedrijf zal de prospectus voor zijn beursgang wellicht begin december indienen.
(NS)