Kwaliteitswijn levert beleggers het grootste rendement op

Kwaliteitswijn blijkt momenteel een betere belegging dan investeringen in een handtas van Hermès of een zeldzame whisky. Dat blijkt uit een rapport van analist Knight Frank, gebaseerd op de evoluties op de luxemarkt over een periode van twaalf maanden tot eind juni.

“De interesse van verzamelaars hielp kwaliteitswijn de concurrentie van horloges en auto’s af te houden”, benadrukt Andrew Shirley, hoofdredacteur van de Luxury Investment Index van Knight Frank. “De prijzen van wijnen met beleggingspotentieel liepen tijdens de onderzochte periode met 13 procent op.”

“Daarmee lieten de wijnen de beste prestatie van alle luxecategorieën optekenen. Horloges kwamen met een winst van 5 procent op de tweede plaats, gevolgd door oude wagens, die 4 procent aan waarde wonnen.”

Bordeaux

“De prijzen van de luxewijnen hebben weliswaar geen explosieve stijging laten optekenen, maar hebben toch een goede groei kunnen melden”, benadrukt Nick Martin, topman van Wine Owners, een online platform voor wijnverzamelaars.

Martin verwijst daarbij onder meer naar de markt voor Bordeaux-wijnen. Daar toonden volgens verzamelaars een aantal jaargangen – zoals 1996 en 2000 – een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Ook luxehorloges blijven volgens Knight Frank een uitstekende belegging. “Dat wordt geïllustreerd door het recente succes van bedrijven zoals Watches of Switzerland, dat de waarde van zijn aandeel op één jaar tijd met meer dan 200 procent zag stijgen.

Watches of Switzerland is in het Verenigd Koninkrijk de grootste verkoper van onder meer de horlogemerken Rolex en Omega. Voor een aankoop van een gemiddeld luxehorloge moet rekening worden gehouden met een gemiddelde prijs van ongeveer 6.000 pond.

“Ook de markt voor klassieke wagens blijkt in goede gezondheid te verkeren”, wordt in het rapport opgemerkt. “Daarbij moet echter wel vastgesteld worden dat de belangstelling vooral afkomstig is van dealers en ervaren verzamelaars.” 

Kunst

Daarentegen moesten zeldzame whisky en handtassen van Hermès als belegging aan populariteit inleveren. In die sectoren werden respectievelijke prijsdalingen van 4 procent en 3 procent geregistreerd. Daarmee vormden ze de voorbije periode de minst succesvolle categorieën van de luxesector.

Twee jaar geleden waren handtassen met een prijsstijging van 13 procent nog de meest succesvolle categorie luxeproducten. Het jaar voordien voerde zeldzame whisky de ranglijst aan.

“Ook de kunstmarkt diende 2 procent in te leveren”, voeren de onderzoekers nog aan. “Sinds april vorig jaar vertoonde de kunstmarkt-index – die de veilingwaarde van de werken van de tienduizend meest succesvolle kunstenaars van de wereld weerspiegelt – gedurende elf maanden een inkrimping of maximaal een status-quo.”

“In april dit jaar kon echter een sterke opleving worden opgetekend. Alleen al tijdens de maand mei werd er wereldwijd voor 2,9 miljard dollar aan kunst geveild.”

Over een langere periode blijft zeldzame whisky volgens Knight Frank nog steeds de beste investering. Over een periode van tien jaar liet die sector immers een prijsstijging met 483 procent optekenen.

Klassieke wagens komen met een toename van 180 procent op de tweede plaats, gevolgd door wijn met een groei van 119 procent.

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.