De Londense derby die op 19 september tussen de clubs Tottenham Hotspur en FC Chelsea op de kalender staat, moet de eerste netto uitstootvrije professionele voetbalwedstrijd van de wereld worden. Dat hebben Tottenham Hotspur en de televisiezender Sky Sports, de initiatiefnemers van het evenement, aangekondigd.
Het initiatief krijgt de steun van de Premier League en COP26, de organisatie die later dit jaar de klimaatconferentie van Glasgow zal opzetten.
Bewustwording
Om een netto uitstootvrije wedstrijd te kunnen realiseren, willen de initiatiefnemers de emissies die door het evenement worden veroorzaakt, zo veel mogelijk beperken. De rest moet worden gerealiseerd door investeringen in natuurprojecten die broeikasgassen uit de atmosfeer halen.
De twee partners willen dat het initiatief het bewustzijn over de dreiging van de klimaatverandering vergroot en voetbalfans inspireert om eenvoudige veranderingen in hun gedrag door te voeren waardoor ze hun persoonlijke ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
“De klimaatverandering beïnvloedt elk aspect van ons leven, met inbegrip van de sporten die we graag bekijken en spelen”, benadrukt Alok Sharma, president van COP26, in een commentaar. “We kunnen allemaal stappen ondernemen om de planeet voor toekomstige generaties, ook bij grote sportevenementen, te helpen beschermen.”
Jonathan Licht, managing director van Sky Sports, voegde eraan toe te hopen de kracht van de sport te kunnen gebruiken om de voetbalfans te inspireren in hun gedrag eenvoudige veranderingen aan te brengen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en meer klimaatvriendelijke keuzes te maken.
GameZero
Het evenement werd #GameZero gedoopt en zal de duurzame stappen demonstreren die fans, de sportwereld en televisiezenders kunnen nemen om aan een uitstootvrije toekomst te kunnen werken.
Om de Londense derby tussen Tottenham Hotspur en FC Chelsea klimaatneutraal te maken, zal onder meer het energieverbruik van de wedstrijd uit duurzame bronnen worden gehaald.
Maar ook wordt daarbij gekeken naar de verplaatsingen die de fans moeten ondernemen om zich naar het stadion te begeven. Supporters worden dan ook gevraagd om daarbij van een milieuvriendelijk transportmiddel gebruik te maken.
Verder wordt ook bij de keuze voor het aanbod aan voeding en drank in het stadion rekening gehouden met duurzame aspecten.
Duurzame club
Tottenham Hotspur werd eerder dit jaar al uitgeroepen tot de meest duurzame club van de Premier League. De club is, net zoals Sky Sports, ondertekenaar van het Sports for Climate Action Framework van de Verenigde Naties.
Beide partijen zijn ook oprichters van het wereldwijde initiatief ‘Count Us In’ dat in de strijd tegen de klimaatverandering één miljard mensen wil mobiliseren.
Sky is een partner van COP26. Daarbij heeft de televisiezender een aantal maatregelen aangekondigd om de ecologische impact van zijn producties te verminderen.
In juli vorig jaar was de omroep al toegetreden toe tot het BAFTA Sports Consortium, een groep die is opgericht om de impact van sportuitzendingen op het leefmilieu te verminderen. Kort daarna bevestigde Sky Sports dat zijn uitzendingen van de wedstrijden uit de Premier League en de Football League zouden beantwoorden aan de vereisten voor duurzame productieniveaus.
(jvdh)