De Britse autobouwer Jaguar Land Rover heeft het voorbije boekjaar, dat eind maart werd afgesloten, een verlies van 860 miljoen pond moeten melden. Nochtans kon de constructeur zich de voorbije maanden verheugen op een heropleving van de verkoop.
Daardoor had Jaguar Land Rover normaal zijn boekjaar met een winst van 660 miljoen moeten bekronen, maar dat werd onmogelijk door een afschrijving van 1,5 miljard pond die in de boeken moest worden opgenomen.
Koerswijziging
Die afschrijving is het gevolg van een strategische koerswijziging de constructeur onder zijn nieuwe chief executive Thierry Bolloré bekend heeft gemaakt. De jaaromzet liep met 14 procent terug tot 19,7 miljard pond.
Jaguar Land Rover, dochter van de Indiase groep Tata Motors, realiseerde het voorbije boekjaar een verkoop van 439.588 wagens. Dat betekende een daling met 13,8 procent tegenover het jaar voordien. De autobouwer diende, net zoals zijn sectorgenoten, onder invloed van de coronapandemie zijn fabrieken tijdelijk te sluiten.
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar kon een verkoopgroei van 12 procent worden gemeld tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat was vooral te danken aan de sterke verkoop die in China en de Verenigde Staten kon worden gemeld. De kwartaalomzet liep met 20 procent op tot 6,5 miljard pond. De kwartaalverkoop steeg met 12,4 procent tot 123.483 exemplaren.
Thierry Bolloré had inmiddels echter aangekondigd dat de Britse autobouwer een andere koers zou varen, waarbij hij zich opnieuw vooral op het luxesegment zou toespitsen. Dat betekende echter een drastische strategische verandering, waardoor een aantal investeringen uit het verleden hun waarde verloren.
Tweede afschrijving
Op die investeringen zag Bolloré zich dan ook verplicht een bedrag van 1,5 miljard pond af te schrijven. Dat betekende voor Jaguar Land Rover echter de tweede zware afschrijving in twee jaar tijd.
In februari twee jaar geleden had de constructeur een kwartaalverlies van 3,4 miljard pond genoteerd nadat de onderneming had moeten toegeven de waarde van zijn investeringen in China te hebben overschat.
Jaguar Land Rover meldde nog dat nog slechts één derde van de verkochte wagens tijdens het voorbije kwartaal uitsluitend met een verbrandingsmotor was uitgerust. Iets meer dan de helft van de klanten opteerde voor een mild hibryde systeem, waarbij een kleine batterij de aandrijving ondersteunt.
Nog eens 9 procent koos voor een plugin-hybride of een volledig elektrische aandrijving.
(lb)