De Franse autobouwer Renault zal niet meer in de verdere ontwikkeling van nieuwe motoren voor zijn laatste generatie dieselwagens investeren. In plaats daarvan zullen de huidige dieselmotoren worden aangepast. Dat heeft de CEO van Renault, Luca de Meo, tijdens een vergadering met de aandeelhouders gezegd.
Vele autobouwers versnellen de overstap van een dieselaandrijving naar een elektrische krachtbron. Ze worden daardoor aangemoedigd door onder meer strengere regels van de overheden op het gebied van vervuiling en emissies en de toenemende interesse van de consument in milieuvriendelijker wagens.
Besparing
Renault bouwt zijn eigen motoren en was ook lange tijd leverancier van dieselmotoren voor andere merken. Waarnemers merken echter op dat het schrappen van de geplande investeringen in een nieuwe dieselontwikkeling voor de verlieslatende Franse autobouwer tevens een belangrijke kostenbesparing vormt.
De waarnemers zeggen door de aankondiging van de Meo niet echt verbaasd te zijn. ‘De Franse constructeur heeft zijn inzet op dieselaandrijving al in sterke mate afgebouwd’, voeren ze aan. ‘Een aantal modellen van het merk zijn inmiddels al niet meer met een dieselversie op de markt.’
‘Bij andere types zal bij een volgende generatie een dieselmotor niet langer een optie zijn. Zelfs Dacia, de budgetdochter van Renault, heeft voor zijn jongste generatie wagens in Europa geen dieselversie meer voorzien.’
Volgens een aantal bronnen zou Renault tegen het midden van dit decennium dieselmotoren volledig uit zijn aanbod willen weren.
Elektrisch
Renault vervoegt daarmee een groeiende reeks autobouwers die de dieselmotor de rug toekeert. Eerder had ook al Nissan, de Japanse partner van de Franse constructeur, een gelijkaardige beslissing aangekondigd. Andere merken die niet langer wagens met dieselmotoren zullen aanbieden, zijn onder meer Lexus, Mitsubishi en Volvo.
De Meo maakte daarbij nog bekend dat elektrische wagens tegen midden dit decennium bij Renault 65 procent van de totale verkoop moeten vertegenwoordigen. Tegen het einde van dit decennium moet dat aandeel tot 90 procent zijn toegenomen.
Renault boekte het voorbije jaar een omzet van 43,47 miljard euro, tegenover 55,54 miljard euro inkomsten het jaar voordien. De verkoop viel met 21,3 procent terug tot 2,95 miljoen eenheden. De Franse autobouwer leed vorig jaar een verlies van bijna 8,05 miljard euro, tegenover een positief resultaat van 19 miljoen euro het jaar voordien.
Deze achteruitgang was vooral te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie, die vooral tijdens de eerst helft van het jaar zwaar op de resultaten van de Franse autobouwer woog.
(lb)