Renault bouwt een fabriek rond het concept van duurzame mobiliteit

De nieuwe fabriek in Flins zal volledig rond duurzame mobiliteit worden opgebouwd. – Isa Harsin/Sipa Press

De Franse autobouwer Renault zal in zijn fabriek in Flins, in de buurt van Parijs, in de toekomst niet langer nieuwe wagens produceren. Het complex wordt omgebouwd en zal de basis worden voor de ReFactory, de eerste kringloopfabriek die de Europese autosector zal kennen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Tegen eind dit decennium moet de omgevormde fabriek meer dan drieduizend werknemers tellen.

De implementatie van het nieuwe concept zou volgend jaar van start moeten gaan en zou over vier jaar moeten zijn voltooid. De vakbonden verzetten zich echter tegen de plannen van de directie. Aangevoerd wordt dat de plannen in werkelijkheid een operatie zijn om de kosten te besparen.

Hergebruik

In Flins wil Renault een zakelijk model invoeren dat niet langer hoofdzakelijk gericht is op het bezit van de auto, maar wel op het gebruik van het voertuig. ‘Met doorgedreven onderhoudsdiensten moet bovendien de levensduur van de wagens worden verlengd, terwijl tevens gestreefd wordt naar het hergebruik van de voertuigen,’ merkt het bedrijf op.

‘Wanneer de wagen het einde van zijn levensduur heeft bereikt, zal ook naar een hergebruik van allerhande onderdelen worden gezocht.’ Daarbij zouden ook toepassingen buiten de autosector in overweging genomen kunnen worden.

Om die doelstellingen te kunnen realiseren, wil Renault op de site van de fabriek ook een incubator opstarten. Daar zal naar eigen zeggen ruimte worden gecreëerd voor onder meer startups, academische partners, lokale autoriteiten en intrapreneurs. Daarnaast komt er op het terrein ook een trainingscentrum, ondersteund door een universiteit, om knowhow te genereren en het onderzoek in de circulaire economie te versnellen.

Tegen eind dit decennium wil de ReFactory klimaatneutraal opereren. ‘Deze doelstelling kadert in de ambities van het bedrijf om tegen het midden van deze eeuw in Europa emissieloos te functioneren,’ aldus het bedrijf.

Vakbonden

De fabriek in Flints werd bijna zeventig jaar geleden opgetrokken op een terrein van 237 hectaren. Flins is de grootste en oudste fabriek van Renault in Frankrijk. In eerste instantie werd er de beroemde Renault Dauphine gemaakt. Op dit ogenblik worden in de fabriek het model Zoe en het type Micra van zusterbedrijf Nissan geproduceerd.

De vakbonden eisen echter dat Renault in Flint, naast andere activiteiten, ook nieuwe auto’s blijft bouwen. Opgemerkt wordt dat Renault onmogelijk zijn Franse productiecapaciteit kan afbouwen terwijl het bedrijf van staatssteun geniet. Op dit ogenblik werken bij Renault in Flints ongeveer 2.500 mensen.