Vlaamse superbatterij voor elektrische auto’s gaat de markt op: Imec lanceert bedrijf

Het Leuvense onderzoekscentrum Imec lanceert een start-up die een superbatterij voor elektrische auto’s op de markt gaat brengen. De nieuwe technologie moet het rijbereik van een e-wagen fors verhogen. De spin-off mikt op fondsen uit de Green Deal, het plan van de Europese Commissie voor een duurzame Europese economie.

De meeste elektrische modellen op de markt claimen een actieradius van 400 à 500 kilometer per oplaadbeurt. Maar volgens het Leuvense onderzoeksinstituut Imec moet het over 5 à 10 jaar mogelijk zijn een batterij te maken die meer dan 700 kilometer haalt, waardoor de e-wagen kan wedijveren met een wagen op benzine. Als daarna ook het rijbereik van een dieselwagen overtroffen wordt en je met 1 oplaadbeurt naar het zuiden van Frankrijk kan rijden, staat niets nog de definitieve doorbraak van de elektrische auto in de weg.

Vloeibaar versus vast

‘Een ambitieuze start-up die batterijen van de volgende generatie ontwikkelt voor de auto-industrie’, zo omschrijft Imec het nieuwe bedrijf waarvoor het onderzoekscentrum de zoektocht naar een CEO lanceert. De spin-off zal een ‘superieur type’ van een vastestofbatterij (‘solid state battery’ of SSB) op de markt brengen.

Elektrische auto’s gebruiken vandaag een lithium-ion batterij. Daarin zit vloeibaar elektrolyt, het medium dat contact maakt tussen twee polen. Die verbindingstechniek heeft evenwel haar capaciteitsgrenzen bereikt.

Bij vastestofbatterijen is het elektrolyt niet langer vloeibaar, maar vast. Daardoor kan er meer energie opgewekt worden, zonder de afmetingen van de batterij te veranderen. Volgens de Imec-onderzoekers zijn vastestofbatterijen compacter, veiliger, efficiënter én zullen ze sneller opladen.

Er is op ontwikkelingsvlak evenwel nog een weg te gaan. Wereldwijd is er een race aan de gang naar de ultieme SSB-batterij. Autobouwer Toyota, die daarvoor samenwerkt met Panasonic, hoopt vanaf 2025 auto’s met de technologie te kunnen produceren.

Green Deal

Het aantrekken van fondsen wordt een belangrijke taak van de eerste CEO. Daarbij wordt niet alleen naar private investeerders, maar ook naar overheden gekeken. De Imec-technologie lijkt helemaal te passen in de Europese Green Deal-strategie en kan dus wellicht aanspraak maken op Europese of lokale subsidies.

Bij de ontwikkeling van de Vlaamse superbatterij zijn het batterijlabo van de Campus EnergyVille in Genk en de Universiteit Hasselt betrokken. Elektrische auto’s zijn de eerste toepassing, maar de batterijen kunnen ook in andere producten ingepast worden. Imec geeft geen bijkomende commentaar omdat de start-up eerst nog onder de radar wil vliegen.

Andere onderzoekers van Imec en de KU Leuven konden recentelijk nog de draadloze sleutel van een Tesla digitaal kraken.

Meer
Lees meer...
Markten