Gert Ysebaert (CEO Mediahuis) over 170 miljoen euro subsidies per jaar voor bedeling kranten: ‘Zo leveren we kwaliteit tegen goede prijs’

‘De subsidie die naar bpost gaat voor de bedeling van kranten en magazines, zorgt voor een goed media-ecosysteem’, zegt Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, het bedrijf dat onder andere de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard uitgeeft.

Bpost heeft een concessieovereenkomst met de federale overheid voor de verdeling van Belgische printmedia die loopt tot eind 2022. Daarvoor krijgt het postbedrijf jaarlijks zo’n 170 miljoen euro aan subsidies.

Gisteren maakte Business AM bekend dat de regering groen licht geeft voor een nieuwe concessie die in 2023 van start gaat.

Oneerlijke concurrentie?

Digitale media vinden die steun vanuit de overheid oneerlijk. ‘We krijgen geen rechtstreekse subsidie. We zouden dat ook niet willen’, reageert Ysebaert. ‘Die subsidie gaat naar bpost. Wij betalen aan Bpost een marktconforme prijs voor de bedeling van onze kranten.’

Toch hebben de kranten van Mediahuis, en van andere printmedia, daar voordeel bij. Ysebaert: ‘Het voordeel is dat we goede kwaliteit leveren tegen een redelijke prijs.’

Vindt u het concurrentieel eerlijk ten aanzien van digitale media dat printmedia dat voordeel krijgen?

Ysebaert: ‘We zijn zelf volop aan het digitaliseren. Alle journalistieke digitale media genieten bovendien van het nultarief op btw. Iedereen is ook vrij om printproducten uit te geven, om zo van de posttarieven te genieten. In die zin, zie ik niet waarom er oneerlijke concurrentie zou zijn.’

‘De volumes in print nemen af, ten voordele van digitaal. De subsidies (voor de bedeling van kranten en magazines, red.) zullen dus automatisch verder verminderen.’

Invloed op prijs en service

Moeten die subsidies verdwijnen?

Ysebaert: ‘Nee. De papieren krant is nog altijd voor heel veel mensen heel belangrijk. Als die met een goede service (lees: om 7:00u, red.) in de bus valt, wint iedereen. Andere media worden daar niet door benadeeld.’

Wat zou het betekenen voor de Belgische kranten van Mediahuis, mocht de subsidie voor de bedeling ervan wegvallen?

Ysebaert: ‘Dan zouden we zelf de bedeling moeten organiseren. We doen dat ook in Nederland. Er zou zeker een effect zijn, op de prijs en op de service. Gelukkig ligt onze focus op digitalisering, wat op zich al een uitdaging is.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.