Waterstofspecialist Hydrogen Refueling Solutions (HRS) beleeft een bliksemsnelle opgang op Euronext Growth, het deel van de Parijse beurs dat voorbehouden is aan startende ondernemingen. Het beursdebuut zet de sector in vuur en vlam. Sommigen maken zonder de vergelijking met de komst van de internetzeepbel in het begin van de jaren 2000. Beleggers laten zich meeslepen door een veelbelovende maar complexe energiebron.
De groep uit Isère, die slechts 34 werknemers telt, heeft zopas de grootste beursintroductie ooit in de geschiedenis van Euronext Growth gerealiseerd. Het bedrijf, dat oplaadstations voor waterstofvoertuigen ontwerpt, werd opgericht in 2004 en was aanvankelijk gespecialiseerd in complexe industriële leidingen.
Het aandeel steeg tijdens de eerste handelsdag afgelopen dinsdag met 30 procent (32,90 euro) en stond deze ochtend nog 3 procent hoger. De IPO-prijs was vastgesteld op 25,30 euro en de groep haalde 84,6 miljoen euro op voor zijn beursgang.
De waarde van de onderneming bedraagt dus meer dan 500 miljoen euro. Dat is bijna 50 keer dan de voor dit jaar verwachte omzet.
‘Deze fondsenwerving zal ons in staat stellen onze ontwikkeling te versnellen en een belangrijke rol te spelen in de democratisering van waterstof in het vervoer (…) wij zijn klaar om het zeer hoge groeipotentieel van deze markt te benutten. Onze ambitie is duidelijk: een sleutelrol spelen in de Europese waterstofindustrie’, luidt het in een persbericht van HRS.
De onderneming is van plan haar imperium uit te breiden tot vrachtwagens, vorkheftrucks en vervolgens tot personenauto’s.
De ster van duurzame energie
Het is waar dat waterstof op dreef is. De site Les Échos aarzelt niet om deze opvallende intrede te vergelijken met het succes van de internetzeepbel bijna 20 jaar geleden.
Waterstof wordt al actief gebruikt door treinen, auto’s, vliegtuigen en verwarmingssystemen, en is in alle vormen beschikbaar. Het is alomtegenwoordig op aarde en het is ook mogelijk om het te genereren. Bijvoorbeeld door een elektrische stroom door water te sturen om zuurstof- en waterstofmoleculen te scheiden (elektrolyse). Onder hoge druk wekt waterstof veel energie op en kan het als ‘brandstof’ worden gebruikt.
Dit betekent dat waterstof potentieel een hernieuwbare energiebron kan zijn, wat het zeer aantrekkelijk maakt. Maar om groen te blijven, moet de elektriciteit die wordt gebruikt om elektrolyse uit te voeren, worden geproduceerd door emissievrije energie. Dat maakt deze energievorm op dit moment nog te duur.
Speculatieve zeepbel
Ondanks de prijs is er sinds enige tijd sprake van een opleving van bepaalde aandelen gelinkt aan waterstof. In Europa hebben ondernemingen zoals Ceres Power, ITM Power, NEL ASA of de Franse onderneming McPhy Energy hun aandelenkoersen met respectievelijk 104, 277, 127 en 238 procent zien stijgen.
Hoe komt dat? Eind januari werd in een rapport van de Hydrogen Council gesteld dat ‘de kosten [van oplossingen op basis van waterstof] tegen 2030 naar verwachting met 50 procent zullen dalen’. Begrijpelijk: Waterstof zou zich positioneren als een concurrerend alternatief voor andere alternatieve koolstofarme brandstoffen, of zelfs voor de zogenaamde meer traditionele energiebronnen.
Waterstof wordt ook genoemd in de economische herstelplannen van veel landen. De behoeften zijn dus zeer groot en moeten door de overheid sterk worden gestimuleerd.
Het aantal contracten en projecten van waterstofbedrijven neemt toe, wat de speculatie voedt.
Waterstof is echter nog steeds erg duur. Ook de opslag ervan en de daarvoor vereiste infrastructuur zijn een probleem. Momenteel is waterstof ongeveer vier keer zo duur als ‘conventionele’ energie. Maar volgens de meeste fabrikanten zou dit probleem kunnen worden opgelost als er meer waterstof wordt geproduceerd.
Het valt nog te bezien of HRS in staat zal zijn de uitdaging aan te gaan…