Banken als KBC, ING en Belfius hopen uit te groeien tot belevingsplatformen met entertainment en andere niet-bancaire diensten. De spaarbank Argenta springt niet op die trein. ‘We blijven bij onze manier van artisanaal of authentiek bankieren’, verklaarde Inge Ampe, commercieel directeur bij Argenta, in een webinar van techbedrijf Hello Customer.
Wat zijn de digitale plannen van Argenta? Het is een vraag die velen in de banksector bezig houdt. De Antwerpse spaarbank, bekend van zijn scherpe prijzenpolitiek en groot netwerk van zelfstandige bankiers, is de vaandeldrager van de middelgrote lokale spaarbanken. Argenta is met ruim 1,4 miljoen klanten het nummer vijf, na de vier grootbanken BNP Paribas Fortis, KBC, ING en Belfius.
Commercieel directeur Inge Ampe gaf in een openhartig gesprek met Leslie Cottenjé (Hello Customer) – Ampe vertelde dat ze een rekening bij KBC heeft en de voetbalclipjes via de KBC-app kent – aan dat Argenta alvast niet de toer van zijn grotere concurrenten opgaat. De grootbanken bouwen hun smartphone-app uit tot een alles-in-een-app met allerhande mobiliteits- en entertainmentfuncties.
‘Niet-bancaire diensten, dat gaan we niet doen. Er zijn verschillende modellen om succes te hebben. Wij blijven bij artisanaal of authentiek bankieren’, zei Ampe. Dus geen videoclipjes op de app. Dat Argenta daardoor voeling met de jongere generaties dreigt te verliezen, klopt volgens Ampe niet. Volgens haar is er ook bij de jongeren een groep die zich herkent in de franjeloze aanpak van de bank.
Financieel ongeletterd
Argenta voelt zich ook niet bedreigd door de puur digitale neobanken als Revolut of N26. ‘Die banken zijn vooral aantrekkelijk voor de financieel onderlegde consument. Maar de meeste Belgen beschouwen zich als financieel ongeletterd’, verklaarde Ampe. ‘Sommigen voorspelden dat persoonlijk advies zou verdwijnen en alles digitaal zou verlopen, maar daar wordt nu toch van teruggekomen.’
Argenta kiest voor een hybride strategie: digitale diensten én advies van de bankier in vlees en bloed. ‘Bij het digitale kanaal staat gebruiksgemak centraal. En de bankier moet klaar staan wanneer de klant een vraag heeft. Beide kanalen moeten persoonlijk én datagedreven zijn. Dus het digitale contact moet persoonlijk zijn en de bankier moet zich bij het contact met zijn klant op data kunnen baseren.’
Bakstenen
Of alle 430 Argenta-kantoren zullen blijven bestaan, liet Ampe wat in het midden. ‘Ik denk niet in termen van bakstenen. Zullen we over tien jaar op even veel locaties actief zijn? Wellicht niet. Maar wat ik wel weet is dat persoonlijk advies belangrijk zal blijven.’
Lees ook: