Proximus en KBC voeren strijd om ‘ultieme belevingsplatform’ op

Zowel banken, telecomoperatoren, mediabedrijven als internationale techreuzen dromen ervan de ‘alles-in-een’ shop te worden op de smartphone van de consument. Proximus en KBC slaan in dat gewoel de handen ineen met gemeenschappelijke diensten.

Proximus en KBC kondigen vrijdag aan samen een dienstenaanbod voor de Belgische consumenten uit te bouwen. Het gaat zowel om de uitwisseling van diensten via elkaars smartphone-app als om de ontwikkeling van gezamenlijke productpakketten voor financiële zaken en telecom.

‘Consumenten verwachten toegang tot een veel breder en aantrekkelijker dienstenaanbod. Ze willen het snel en eenvoudig direct vanuit één centrale app kunnen activeren, zonder gedoe’, zegt Karin Van Hoecke, directeur digitale transformatie van KBC België.

Consumenten verwachten toegang tot een veel breder dienstenaanbod. Ze willen het vanuit één centrale app activeren, zonder gedoe

Karin Van Hoecke, directeur Digitale Transformatie KBC België

De eerste concrete initiatieven worden uitgerold. De kopers van een nieuwe smartphone in de belangrijkste Proximus-winkels in Vlaanderen zullen meteen een kredietaanbod van KBC voorgesteld krijgen. Daarnaast zal Proximus in KBC Deals, het digitale kortingprogramma van de bank, speciale aanbiedingen voorstellen. Volgend jaar kunnen klanten ook hun Proximus-facturen rechtstreeks betalen via de KBC Mobile-app.

Beide bedrijven onderzoeken op technologisch én commercieel vlak aanvullende innovatieve mogelijkheden, zoals de uitwisseling van content (bijvoorbeeld video) en een gecombineerd productaanbod gericht op startende ondernemers.

DPG Media

De alliantie past in de strategie van Proximus om grote Belgische partnerships te sluiten. Proximus ging recent nog in zee met de mediagroepen DPG Media en Rossel, de uitgevers van de kranten Het Laatste Nieuws en Le Soir. Proximus-klanten krijgen aan een gunsttarief toegang tot de online artikels van Het Laatste Nieuws of Le Soir.

Proximus-CEO Guillaume Boutin: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we de opportuniteiten van digitaal kunnen grijpen door nieuwe lokale ecosystemen te creëren via verschillende partnerschappen die extra waarde creëren voor onze klanten en voor de Belgische economie.’

Ook de mediasector zit niet stil. DPG Media kocht volgend jaar Independer, het grootste digitale vergelijkingsplatform van Nederland voor verzekeringen en bankproducten. DPG hoopt volgend jaar via Independer ook financiële diensten in België te kunnen aanbieden, zegt de Belgische country manager in De Tijd.

De strijd om het ultieme platform draait vooral om schaalgrootte. Ruim 1 miljoen KBC-klanten maken dagelijks gebruik van de app voor bank- en verzekeringsdiensten. Daarnaast maken meer dan 182.000 van hen ook gebruik van de ingevoegde niet-bancaire diensten, zoals de aankoop van treintickets. Het MyProximus-platform telt ruim 1,6 miljoen gebruikers.

Lees ook: Topman ING: ‘We moeten haast maken, want Chinese techreuzen staan voor de deur’

Meer