Akkoord over redding Brussels Airlines hangt in de lucht

De federale regering heeft een ontwerpakkoord bereikt met Lufthansa over de redding van Brussels Airlines. Dat werd bericht door de openbare omroep en is nu bevestigd in regeringskringen volgens persagentschap Belga.

De federale regering heeft over de redding van Brussels Airlines wegens de coronacrisis een ontwerpakkoord bereikt met Lufthansa, de Duitse groep boven de Belgische luchtvaartmaatschappij. Sinds 2016 is de Belgische carrier in naam, volledig in Duitse handen

De Belgische overheid zou de geplaagde luchtvaartmaatschappij 290 miljoen euro lenen met een looptijd van zes jaar, in ruil voor garanties over te toekomst van het bedrijf. Lufthansa zou ook minstens 170 miljoen euro bijleggen.

Lange lijdensweg

Na meer dan drie maanden onderhandelen is er dus licht aan het einde van de tunnel voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. In maart klopte Brussels Airlines al bij de federale regering aan voor staatssteun. In mei kondigde het bedrijf aan een kwart van zijn activiteiten te staken. Daardoor waren zo’n 1.000 van de 4.000 jobs bedreigd.

Uiteindelijk ging het om zo’n 310 naakte ontslagen in België, omdat de directie zo veel mogelijk alternatieve uitdoofscenario’s voorzag, zoals brugpensioen of halftijdse tewerkstelling.

Het coronavirus legde het vliegverkeer wereldwijd lam. In het geval van Brussels Airlines stond het merendeel van de vloot drie maanden aan de grond, en het grootste deel van het personeel zat gedurende die periode thuis in technische werkloosheid. Het was al snel duidelijk dat de pandemie fataal zou worden voor het bedrijf indien het niet aan het staatsinfuus zou gelegd worden.

Maar de onderhandelingen tussen de Belgische overheid en moederbedrijf Lufthansa begonnen onder een slecht gesternte. België wou harde garanties over de toekomstige werkgelegenheid en groei van de ‘Belgische’ carrier. Lufthansa leek als de dood voor enige vorm van politieke inspraak dat tegenover de staatseuro’s stond.

Toen Lufthansa zelf steun nodig had in mei, aanvaardde het nochtans wel dat de Duitse overheid een belang van 20 procent nam in het bedrijf, in ruil voor 6 miljard euro. Maar in België speelden de Duitsers het keihard, tijdens de onderhandelingen waren ze niet geneigd om ook maar een greintje van hun controle over Brussels Airlines af te staan.

Omdat de onderhandelingen bleven aanslepen werd het nog even spannend: de (in naam) Belgische maatschappij heeft snel veel cash nodig, want vorige week moest het wegens geldgebrek nog tientallen vluchten schrappen. 7.000 passagiers zagen hun reisplannen gedwarsboomd.

Wat heeft de Belgische overheid binnengehaald?

Nu zouden er volgens de Belgische onderhandelaars voldoende zekerheden zijn ingebouwd om te garanderen dat de verzwakte maatschappij nog een toekomst heeft in België, weet persagentschap Belga. Zo krijgt de regering de garantie dat het geld binnen Brussels Airlines blijft en dus niet doorstroomt naar Lufthansa of andere maatschappijen binnen de Duitse groep.

De overheid krijgt ook pandrecht op de aandelen van Lufthansa in Brussels Airlines. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de lening niet kan terugbetalen, komen die aandelen dus in het bezit van de overheid. De regering kan ook rekenen op twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines. Die bestuursleden hebben wel geen vetorecht, een eis dat België heeft laten vallen.

Voorts voorziet het ontwerpakkoord in nog een reeks bindende engagementen. Het merk Brussels Airlines moet blijven bestaan, de maatschappij moet onder een Belgische licentie blijven vliegen, het hoofdkantoor moet in Brussel blijven en de langeafstandsvloot moet verder uitgebouwd worden. Om al die voorwaarden op te volgen, wordt voor de duurtijd van de lening een arbitragemechanisme opgericht.

Voorts zou de ontwikkeling van Brussels Airlines na de coronacrisis gepaard moeten gaan met een vermindering van de ecologische voetafdruk, hoewel dat geen bindend engagement blijkt.

De aankondiging van het akkoord wordt dinsdagavond verwacht, nadat de Belgische federale regering en Lufthansa hun officieel fiat gegeven hebben.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.