De Britse hoofdstad Londen is de globale hoofdstad voor ‘supercars’. Dat blijkt uit een rangschikking die werd opgemaakt aan de hand van vermeldingen van zulke wagens op het sociale medium Instagram.
Londen doet net iets beter dan de Russische hoofdstad Moskou. Los Angeles, New York en Dubai volgen op ruimere afstand.
Wanneer is een auto een ‘supercar’?
Supercars zijn supersportwagens, die meestal een tweedeurs coupé of cabrioletsportwagen voorzien van een motor met een uitzonderlijke kracht. Het gaat om exclusieve en meestal zeer dure wagens, waarvan de carrosserie een lage luchtweerstand heeft.
Supercar-hoofdsteden van de wereld
Uit de gegevens blijkt dat van de 148,1 miljoen foto’s van ‘supercars’ die de voorbije drie jaar via Instagram werden gedeeld, 6,1 miljoen in Londen werden genomen. Dat is meer dan 4% van het totaal. Daarna volgen Moskou (5,9 miljoen), Los Angeles (4 miljoen) en New York (3,7).
In Londen zelf worden de meeste ‘supercars’ gespot in de wijk Knightsbridge, maar ook in de nabijheid van het grootwarenhuis Harrods, het Park Tower Hotel en het Dorchester Hotel zijn dit soort wagens eerder regel dan uitzondering. Ook in de wijken Belgravia en Mayfair zijn de voorbije drie jaar veel van deze wagens gefotografeerd.
Meest vermelde ‘supercars’
Uit de analyse van Instagram, die werd samengesteld door Activity Superstore, blijkt dat Ferrari veruit de populairste wagen is in de categorie ‘supercars’, met ruim 59 miljoen foto’s in de voorbije 3 jaar.
Op de tweede plek volgt het Italiaanse merk Lamborghini met 48 miljoen foto’s, voor Porsche met 43 miljoen, McLaren met 17,6 miljoen en Bentley met 17,5 miljoen. De minste ge-Instagramde ‘supercar’ is de weinig bekende Lykan Hypersport, die in 483.000 foto’s te zien is.
Uit de analyse blijkt ook nog dat het merk Aston Martin populair is in Londen, Los Angeles en Istanboel, terwijl Bentley’s vaak kunnen worden gespot in Moskou, Londen en Dubai. Las Vegas is dan weer de wereldhoofdstad van de Hennessey Venom, terwijl Koenigsegg vaakst te zien is in het Mexicaanse Guadalajara.
Volgens Matt Davis van geschenkenbedrijf Activity Superstore ‘leven we in een tijdperk waarin miljonairs en miljardairs hun exotische wagens graag aan bewonderaars showen’. “Dat er op drie jaar tijd 148 miljoen foto’s van supercars op Instagram zijn gepost bewijst dat.”
© Flickr/ Ben