Een bezoek aan de sloppenwijk Dharavi in Mumbai is de populairste toeristische attractie in India. Dat blijkt uit de Trip Advisor’s Traveler’s Choice Awards voor 2019.
Een bezoek aan Dharavi is volgens de reiswebsite niet enkel een topervaring in India, de uitstap rangschikt ook bij de 10 meest populaire reiservaringen op het Aziatische continent. Dharavi telt meer dan 1 miljoen inwoners en werd onder andere opgevoerd in de film Slumdog Millionaire.
Het bezoek aan sloppenwijken scoort overal ter wereld steeds beter. De influx van reizigers en meer bepaald hun cash, creëert ook nieuwe mogelijkheden voor de lokale inwoners van Dharavi, de grootste sloppenwijk van het land. Maar hoewel zo’n sloppenwijk wel degelijk een toeristische attractie is geworden, mag men niet vergeten dat het wel degelijk dat is: een sloppenwijk. Open riolen langsheen armoedige hutten, die zo wankel zijn dat er weinig nodig is om ze te vernielen.
Vele lokale bewoners moedigen dit soort toerisme aan. Omdat het goed is voor hen zelf en het de bezoeker een authentiek perspectief geeft van hoe het leven er in zo’n wijk uitziet. Andere locals zijn minder enthousiast en voelen zich duidelijk oncomfortabel bij de gedachte ‘armoede te verkopen als een toeristische attractie’.
Een bezoek aan Dharavi werkt inspirerend
Maar volgens de website Be the Local Tours and Travel doet zich exact het tegenovergestelde fenomeen voor:
“Deze tours hebben net de bedoeling om mensen ervan te overtuigen dat Dharavi alles behalve een miserabele plek is. Integendeel zo’n bezoek werkt net zeer inspirerend en toont wat mensen kunnen bereiken ondanks tegenzittende omstandigheden. Meer nog, de tours worden begeleid door de inwoners zelf.”
“Er staan een drietal verschillende tours op het programma. Welke daarvan u ook kiest, zorg ervoor dat u geld meebrengt,” staat te lezen op de website Be the Local Tours and Travel. “Textiel, lederwaren en andere zaken kunnen tegen aantrekkelijke prijzen worden gekocht van kleine lokale handelaars.”